Deportees: Stora Teatern, Göteborg

Deportees, Stora Teatern, Göteborg

Deportees: Stora Teatern, Göteborg

Recenserad av Christian Ploog | GAFFA

Efter höstens lovsånger från en enad kritikerkår, det nästan religiösa dyrkandet av fjärde skivan Islands & Shores, är det åter dags för Deportees att ge sig ut på turnévägarna. Och de har saknat det. Denna "primitiva relation", som Peder Stenberg uttrycker det, mellan publik och band; "det är så man vill umgås, eller hur?". Rörelserna är inte stora, men det märks att bandet trivs med att vara tillbaka på scen. Göteborgspubliken på Stora Teatern är inte svårflörtad, och det tar inte lång tid innan golvet sätts i stadig gungning till inledande When Buildings Sleep och Under the Pavement – The Beach.

Turnépremiären peakar emellertid tidigt. Men vilken peak sedan: en gåshudsversion av When They Come där ljus, rök och falsettsång hamnar i glittrig symbios. Deportees har alltid varit ett musikaliskt skickligt liveband, men när de hittar den här stämningsnerven är det inte många som slår Umeåkvartetten. Där och då tar de med samtliga inne på Stora Teatern på en drömlik resa. Vi skulle lika gärna kunna sitta i ett sagotåg på Junibacken, fast för vuxna.

Några nya låtkostymer har sytts, bland annat till den fantastiska Will You Talk (If I Listen). Tyvärr sitter den lite illa; låten tycks aldrig riktigt vilja komma igång. Fylligheten är borta och kvar finns bara ett skelett. Under Arrest Me 'Til It Hurts, debutsingeln från 2004, blir det slående tydligt hur mycket bandet förändrats genom åren. Låten besitter en lysande poprefräng, men också en menlös vers.

Deportees har bara blivit bättre för varje album; enbart katalogen från de två senaste plattorna hade räckt för en magisk konsert.