Atari Teenage Riot: Debaser Slussen, Stockholm

Atari Teenage Riot, Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Kvällen som det hade pratats om i veckor, viskats om, tipsats om, gråtits glädjetårar till vid nyheten av, nostalgiska minnen som rivits upp ur sitt innersta och musik som gått på repeat i förberedande inför – återkomsten av Atari Teenage Riot. Senaste spelningen på svensk jord hade varit på Hultsfredsfestivalen 1999, mer än ett decennium sedan och Debaser Slussen är knökfull med folk som vallfärdat för att låta det digitala hardcorebandet från Tyskland defibrillera sina kroppar. Det är inte heller bara från Sverige som bandet hållit sig borta, år 2000 splittrades nämligen konstellationen i samband med att medlemmen Carl Crack avled. Så när frontmannen Alec Empire annonserade en comeback ifjol var det många som skuttade till i eufori.

Även om förväntningarna på förhand var hård musik får adjektivet en ny innebörd så fort Atari Teenage Riot äntrar scenen – hardcore är inte bara en beskrivning på en genre, det är något fast och påtagligt. Untzuntzuntzuntz dunkar basen i snabb takt medan stroboskopljusen, som skulle kunnat få solen att skämmas, får pupillerna att förminskas till pixelstorlek. Alla epileptiker i lokalen är där på egen risk. Ljusen bildar morsekod om du blundar.

Med sina punkinfluerade vocals så är det i ärlighetens namn inte alltid lätt att höra vad som sjungs och med deras patenterade skräniga hardcore låter väldigt mycket sig likt. Men vad behövs melodi för när energin skulle kunna alstra ett mindre land? Inte ens ljudsystemet kan hantera den tyska hårdheten och lägger av för några minuter innan lokalen kommer till liv igen.

Säga vad man vill säga om deras musik, den här konserten var magisk.