x
The Antlers: Debaser Slussen, Stockholm

The Antlers, Debaser Slussen, Stockholm

The Antlers: Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Hans Larson | GAFFA

The Antlers fantasi och skapandelust är påtaglig. I sin nuvarande form har bandet hunnit med två album, vilka omfattar både tjutande, exploderande känslospel och försiktigt smygande, viskade historier. I just den fantasirikedomen hittar man både The Antlers styrka och svaghet i liveversion. Trion består av såpass innovativa och skickliga musiker att de både höjer och stjälper sig själva. Ett inåtvänt band som observerar sina fördelar, men också förbiser sina nackdelar.

I princip varje låt innehåller svulstiga lagereffekter, där The Antlers experimenterar med underfundiga ljud och ger lyssnaren möjlighet att gräva djupt. French Exit rymmer till exempel en funkig 80-talssynth och Sylvia förvandlas till en rytmisk lek med djungeltrummor. Då är bandet beundransvärt.

Men lika ofta slår The Antlers krokben på sig själva och drar ner tempot onödigt mycket. Parantheses och Rolled Together är rent sömnpillerbetonade och Kettering når inte hälften av den magi som uppstår i studioversion. Hellre då till exempel Putting the Dog to Sleep, som lyckas kombinera viljestyrka, publikkontakt och känslosamhet.

The Antlers är lika mycket konstnärer som musiker. Setlisten är skapandeprocessens kärna, och att låta publiken bli bönhörd när de vädjande skriker efter Two och Wake verkar det inte vara tal om. Trots det är The Antlers likafullt märkbart skickliga på att bygga sina låtar på dessa av lager skapade ljudmattor, och förgrundsfiguren Peter Silberman bär på en av de vackraste falsettröster jag har hört live. När allt kommer omkring är The Antlers skickliga nog att kunna bygga en extravagant liveshow redo att röra sig i närheten av perfektion. De måste bara använda sin talang på rätt sätt.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA