Anna Järvinen: Nationernas Hus, Linköping

Anna Järvinen, Nationernas Hus, Linköping

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Ett piano, ibland en gitarr. Det är det enda ackompanjemang Anna Järvinen har att stödja sig på ikväll. Det är också, ska det visa sig, det enda hon behöver. Jag var smått orolig inför konserten att alla de detaljer och nyanser som genomsyrar den fantastiska produktionen på (framförallt) hennes senaste album, Anna själv tredje, skulle saknas nu när hon endast har en musiker med sig. Effekten blir snarast det motsatta. Hennes spröda röst är ett underbart instrument i sig och tillåts här ta stor plats. På utomhuskonserter kan den lätt blåsa bort, men i Nationernas Hus mysiga lokal går vi inte miste om något av dess subtilitet.

Järvinen plockar ut de bästa låtarna från sina tre skivor, med fokus på nämnda Anna själv tredje. Mer än väl, Valsen Anna och Äppelöga – på sistnämnda låten åker munspelet fram – gillar jag bäst ikväll, men jag är säker på att varje konsertbesökare har sina egna favoriter. Det är hela tiden personligt och intimt, några kvalitetsmässiga dippar i spelningen finns egentligen inte.

När något väl krånglar – ljudet, framförandet av en låt – kliar hon sig i håret, ler lite pillemariskt och viskar fram någon avväpnande kommentar. På så sätt bidrar också fadäserna till den varma och avslappnande atmosfären som uppfyller lokalen.

Järvinens röst snirklar sig runt melodierna på samma fina och lätta sätt som en balettdansös svävar fram över dansgolvet. Hennes udda frasering och avigt poetiska texter känns aldrig krystade, utan är istället ett par av de största anledningarna till att hon är en så tilltalande och fascinerande artist. Hon kan få märkliga textrader, som borde vara rejält svårsjungna, att låta fullständigt naturliga och träffande. Det är en egenskap hon delar med Håkan Hellström, vars Rockenroll, blåa ögon – igen utgör ett av hennes extranummer den här gången. Hon har ofta sjungit den för sina barn när de ska sova, berättar hon. En finare godnattsång går inte att önska sig.