First Aid Kit: Nefertiti, Göteborg

First Aid Kit, Nefertiti, Göteborg

First Aid Kit: Nefertiti, Göteborg

Recenserad av Christian Ploog | GAFFA

I popkretsar har First Aid Kit varit en angelägenhet ända sedan debut-ep:n Drunken Trees 2008. Då var systrarna Klara och Johanna Söderberg fjorton respektive sexton år gamla och sjöng brådmogna texter om kärlek, otrohet och livet. Deras avskalade folkpop kom in helt rätt i flanellskjortseran tillsammans med band som Band of Horses och Fleet Foxes.

2011 blev First Aid Kit stora på riktigt. Efter att ha spelat som förband till både Bright Eyes och Lykke Li har duon samlat på sig en gedigen liverutin. Nästan lite för gedigen. Inledningsvis verkar turnerandet ha satt sina spår, inte bara i deras annars så säkra sång utan också i form av en något rutinartad framtoning. Mellansnacket känns dock lite osäkert, om än charmigt. Men det är små sprickor i sammanhanget, och det ska visa sig att det kommer ta sig.

För varje låt känns duon mer säker och hemma på scen. De fyrar i väg smäktande folkpopballader som Hard Believer och Tangerine med en sinnesjuk stämsång som gång på gång skickar rysningar längs ryggraden. Klara Söderbergs frasering i In the Hearts of Men skär som en kniv genom den heta luften i Nefertitis källare.

Att säga att systrarna Söderberg utvecklat både sin musik och sina röster de senaste åren vore att slå in en vidöppen dörr. Men när de framför Emmylou, en av det kommande albumets allra vackraste folkcountrypärlor, blir deras musikaliska förfining makalöst påtaglig.

I mitten av konserten pluggas gitarren ur och syskonparet kliver fram och ställer sig vid scenkanten – långt bort från mikrofoner och pa-system. Sedan framför de en helt akustisk version av Ghost Town. Det är första gången någonsin som jag får plocka ur mina öronproppar för att kunna höra mitt under en brinnande konsert. När tjejerna gör en konstpaus i slutet av låten är det så kusligt tyst i den fullsmockade lokalen att jag nästan börjar fnittra av fascination. First Aid Kit har publiken i sin hand.