Nisennenmondai: Strand, Stockholm

Nisennenmondai, Strand, Stockholm

Nisennenmondai: Strand, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

När Strand introducerar den instrumentala japanska trion Nisennenmondai som sitt favoritband så vet jag fortfarande inte vad jag ska förvänta mig av de tre tjejerna som med stenansikten greppar tag i varsina instrument - Masako Takada på gitarr och synth, Yuri Zaikawa på bas och Sayaka Himeno på trummor. Omkring mig flockas människor, en del som har upplevt sirenerna som är Nisennenmondai medan andra är oskulder som jag. I samma sekund som Himeno trycker ned trumpedalen, och inte slutar slå under den närmaste kvarten, öppnas en portal till en annan dimension. Med gapande mun inser jag att jag får uppleva något extraordinärt. Ansikten vänds mot varandra i publiken med leenden uppsmällda som laserskivor, de känner det också.

Musiken är en fusion av rå rock och dansanta discobeats - hypnotiskt, suggestivt och funkigt. Varje låt är en konsert i sig själv som sträcker sig mellan 10-20 minuter där varje bandmedlem hjälper till att bygga på och bygga på, för varje slag med trumman, varje fingersnärt på bassträngen och för varje pling på synthen dra dig in i världen som är Nisennenmondai. Trions väldigt repetitiva sound har något filmiskt över sig. Ibland känns det som att man befinner sig på en roadtrip genom ett postapokalyptiskt landskap medan man i andra stunder är mitt uppe i en psykedelisk 60-talstrip.

Om jag inte visste bättre kunde man nästan tro att det är Japans nyaste robot som sitter och slår med trumpedalerna, det är nämligen inte mänskligt det Himeno gör. Vid ett break ser det ut som att hon får ett epileptiskt anfall när hon attackerar trummorna med spastiska rörelser. Det skulle gå att skriva spaltmeter av hyllningar om Himeno men det skulle göra resten av gruppen oförtjänt, alla är mästare i det de gör. Takada förvrider ljudet med sin gitarr eller lägger på synthslingor som drar till minnes de gamla japanska synthpop-pionjärerna Logic System och Yellow Magic Orchestra medan Zaikawa rockar den funkiga basen.

Nisennenmondai bevisar att de är ett av de bästa livebanden i världen idag som med sin experimentella punkgroove dessutom lyckas leverera dansmusik på hög nivå - utan att en fransk producent lägger in massproducerade beats - helt genom sina oerhörda talanger. Jag vill bli deras groupie och följa med dem på alla deras spelningar så jag inte missar en enda sekund av deras genialitet. Om du inte redan har Nisennenmondai uppskriven på din bucket list så kan du tacka mig nu för att du har en ny punkt att pricka av.