Colin Stetson: Trans Musicales, Rennes Frankrike

Colin Stetson, Trans Musicales, Rennes Frankrike

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Jag fattar ingenting. Jag står i mitten av den alldeles för stora och alldeles för entusiastika publiken och fattar ingenting.

Alla har sagt åt mig att jag måste gå och se amerikanen Colin Stetson. Jag har varken hört talas om eller för den delen hört honom. Men han kliver ut ensam på scenen med vad som ser ut som världens största bassaxofon. Han börjar sakta gunga fram och tillbaka, fram och tillbaka, medan en slags loop, helt utan rytm drar igång, till den loopen spelar han sen noter på saxofonen. Det är ruskigt dåligt. Nästa låt är likadan, och den efter det likaså, det fortsätter faktiskt exakt likadant hela spelningen. Colin gungar frenetiskt fram och tillbaka till en rytm som bara han hör och över det så solar han och solar och solar, det är bortom experimentellt och ibland så bara skäller han med saxofonen och jag kan inte fatta att jag står kvar. Men det måste vara ett försök att lista ut exakt vad det är som gör fransmännen så exalterade, för de diggar, hippiedansar och tjoar med i … ja, jag vet faktiskt inte vad. Men det mest förbryllande är ändå att han presenterar sina stycken som låtar från skivor och att publiken uppenbarligen känner igen dem.

Jag kan tänka mig att Colin Stetson är ruskigt duktig på sitt instrument och jag är övertygad om att han som gästartist live eller på skiva säkert kan tillföra hur mycket som helst, men ensam med underliga loopar till bakgrundsmusik är det bara dåligt.

Antingen är det något fundamentalt som jag inte fattar eller så är jag för gammal för det här. Men till han som spelade papperssåg med Sonic Youth i Ystad 2000, kom tillbaka, allt är förlåtet.