Arzt+Pfusch
Lictor Evaporated

Arzt+Pfusch: Lictor Evaporated

Album / Complete Control Productions
Utgivning D. 2011.10.28
Daniel Hånberg Alonso

Elva år efter senaste cd-släppet återvänder danska ebm/industrialsyntharna Arzt+Pfusch med ett nytt fysiskt släpp – Lictor Evaporated. Släppet innebär inte bara en comeback för bandet utan även en återkomst av dess originalensemble då dess sångare, Der Doktor, återvänt efter att i många år varit ersatt av Dr Sigh Ape. Visst är det svårt att inte le åt förkärleken som syntharna delar med hårdrockarna att använda udda artistnamn. Namnen är också det roligaste med denna skiva.

Arzt+Pfusch har nämnt att de hämtat inspiration från spelet Warhammer 40000s värld när skivan kom till och det är lätt att höra. Plattan är med sina orkestrala influenser teatral, bombastisk, episk men samtidigt förvånansvärt slätstruket. Trots bandets vision att sprida sin "Psychotic Sonic Surgery" över galaxen så finns det inte en enda låt på plattan som står ut.

Med sin inspiration från sci-fi-spelet har de lyckats skapa en skiva som låter som ett soundtrack där varje låt smälts samman till ett kontinuerligt ljudspår men som tyvärr aldrig vågar ta för sig. Ett soundtrack är menat att dra med dig in i handlingen, förstärka dina känslor – Lictor Evaporated är snarare lätt att glömma bort.

Musiken som bandet själva kallar för "noisebmstupidevildustrial" har i sig potential, där en stämningsfullhet lätt infinner sig – det är när inget vidare händer som man besviket inser hur tämligen karaktärslös skivan är. Om du vill ha passande bakgrundsmusik för när du pysslar med dina små Warhammer-figurer så är denna skiva för dig, för oss andra så finns det bättre modern ebm där ute.