Lock Up: KB, Malmö

Lock Up, KB, Malmö

Lock Up: KB, Malmö

Recenserad av Isac Nordgren | GAFFA

Grindcorekvartetten Lock Up är vad som brukar kallas en "supergrupp", alltså en samling musiker som gjort sig kända på varsitt håll och nu spelar tillsammans. Tänk Traveling Wilburys eller Grymlings fast bra. Lock Up startades i slutet av nittiotalet av Shane Embury och Jesse Pintado från Napalm Death och trummisen Nicholas Barker från Dimmu Borgir. Efter att Peter Tägtgren (från bland andra Pain) stått för sången på gruppens debutplatta tog Tomas Lindberg från Disfear över. Efter Jesse Pintados tragiska död för fem år sedan ersattes han med Anton Reisenegger som också spelar med Criminal.

När Lock Up äntrar scenen på KB, efter två utmärkta spelningar av förbanden Gadget och Pyramido, har det släntrat in lite mer folk men jag kan ändå stå ostörd långt fram i mitten utan att någon trängs. På en grindcorekonsert? Det måste vara det höga biljettpriset som har skrämt bort folk. Men den halvtaskiga uppslutningen gör Lock Ups spelning än mer imponerande. Med de övriga medlemmarna som musikaliska klippor bakom sig agerar Lindberg partyfarbror på sitt modersmål. Att hans kollegor inte förstår vad han säger gör att han får ett speciellt band till sin publik och det fungerar över all förväntan trots att Lindbergs mest använda fras är: "Det är lördag kväll i Malmö. Trevligt!"

Som band är Lock Up extremt tajta, trots att det faktiskt är ett sidoprojekt, vilket visar på vilka proffsmusiker alla fyra är. Samtliga medlemmar är runt fyrtio och det vore ljug att kalla dem vältränade men ändå visar de inte upp någon trötthet under konserten (efteråt ser dock den kraftigt överviktige Barker märkbart sliten ut). Den som imponerar allra mest är ikonen Shane Embury, snart 45 och medlem i tre av världens bästa grindband. Hans händer tycks vara separerade från hans i övrigt avslappnade kropp när de rör sig frenetiskt över bassträngarna. Bara att se Embury spela är värt hela inträdet.

Intensiteten tycks öka för varje låt. Ett stort antal titlar på låtlistan hämtas givetvis från det nya albumet "Necropolis Transparent", bandets första på nio år och i mitt tycke förra årets bästa grindplatta. Höjdpunkter som "The Embodiment of Paradox and Chaos", titellåten och "Brethren of the Pentagram" knockar den entusiastiska publiken gång på gång. Som en hyllning till Pintado kör Lock Up två låtar av hans legendariska band Terrorizer och jag kommer på mig själv att skrika i varenda paus.