Crippled Black Phoenix: (Mankind) The Crafty Ape

Crippled Black Phoenix
(Mankind) The Crafty Ape

Album / Cool Green Recordings/Border
Utgivning D. 2012.01.18
Özgür Kurtoğlu

Supergrupper är och har nästan alltid varit mer en privat underhållningsangelägenhet för redan rika och kända musiker att hålla sig kreativa på än något som någon annan än musikerna förväntar sig ska resultera i bra musik. Det blir sällan något mer än lite nyhetsvärde av det hela, men för band som Crippled Black Phoenix som jobbar inom mycket mer experimentella kretsar, som inte njuter av samma rockstjärneliv som supergruppsmedlemmar brukar göra är detta koncept snarare gyllene.

Musiker som spelat inom genrer som post-rock, experimental rock och ambient music turas om lite då och då att ta plats när bandet spelar live, och skivuppsättningen är därför ofta annorlunda från album till album. På (Mankind) The Crafty Ape är fokus på enheten Crippled Black Phoenix, en noga sammansatt grupp musiker som framför allt bryr sig om att skriva bra rockmusik, som resulterar i noga utstuderad och mycket övertygande rock på bandets femte album.

Det är en allt annat än lagom eklektisk blandning av svävande space- och psykedelisk rock-influenser, ett barn av Pink Floyd upp i dagen med sina sakta marscherande folktakterna som grund, sin berättelse om människors korruption och världens orättvisa och sina grandiosa musikaliska uttryck. Det är nästan 90 minuter av rockhistorisk genomgång där inga av dessa självklart svulstigt komponerade låtar känns ojämna eller ansträngda, bara fria att flyga all världens väg ut i det fria i händerna på ett band som tagit rockstudierna på högsta allvar och skrivit därefter, ironiskt nog (och säkerligen medvetet) med deras namn i åtanke som en frisk och starkt brinnande fågel fenix.