Circle Takes The Square: Studion - Lava, Kulturhuset, Stockholm

Circle Takes The Square, Studion - Lava, Kulturhuset, Stockholm

Det var inte riktigt detta de unga punkarna Ian MacKaye från Washington DC och Greg Ginn från Hermosa Beach i Los Angeles förutspådde och drömde om när de för över 30 år sedan startade det som skulle komma att bli känt som hardcore punk. Det direkta, kompromisslösa oljudet som definierade Minor Threat och Black Flag var inte bara begynnelsen av en genre som skapades för att höja rösten åt de röstlösa, ställa de styrande mot väggen och till svars och alltid värna om kollektivet, att utan varandra är vi ingenting.

Och trots de högljudda och erkänt obekväma ställningstagandena hardcore-genrens talesmän gjort genom åren har ändå en röd linje av ärlighet, stadiga principer och enighet mot den gemensamma fienden alltid varit i fokus. Konceptet har alltid varit "three chords and the truth", snabbt och enkelt och hårt, och det är inte riktigt det som pågår på Lava i Stockholm i februari 2012.

Circle Takes The Square är ett hardcoreband, i ordets rätta mening och ett som följer alla klassiska kriterier för vad som "får" kallas för hardcore. De högfärdiga idéerna om hur musik ska vara finns där hela tiden och varvas med skyhöga pretentioner, men är ändå så långt ifrån grundidén som det går att komma. Circle Takes The Square spelar inte något som är i närheten av att vara direkt, de skriver texter vars inledande strofer är baserade på "Dante's Inferno". Och Circle Takes The Square har varit borta från allt som heter musik och berör musikvärlden i sju år, det vill säga längre än Minor Threat existerade överhuvudtaget.

De unga punkadepter som en gång tog till sig det kultförklarade albumet As the Roots Undo när den släpptes 2004 är alla allra minst unga vuxna nu. Det har nästan gått ett decennium sedan detta album, som knockade en svältfödd amerikansk punkscen där band som Botch och At The Drive-In lämnat efter sig gapande hål, släpptes och satte det lilla bandet från Savannah på kartan. I 2011 kom då ett livstecken, ett kort smakprov av långa låtar som är tänkta att hamna på ett framtida andra album. Och det är nästan lite skrämmande att ingenting verkar ha förändrats, att ingen tid verkar ha passerat på alla dessa år som Circle Takes The Square levt ett liv långt bort från musiken.

Lava är inte Debaser Slussen eller Kafé 44, eller någon annan av Stockholms många väldigt intima och punkanpassade konsertlokaler. Men det är en lokal som ändå får ett par hundra hungriga fans och ett löjligt begåvat skramlande band att agera i samklang med varandra på ett ytterst effektivt och snyggt sätt. De närmast bibliskt poetiska texterna skriks faktiskt tillbaka när Drew Speziale och Kathy Coppola sjunger och gastar, de vridna och förfulade jazztakterna får faktiskt publiken att dansa i vilda knytnävsdanser, de tre bandmedlemmarna sitter som bundna till varandra när de snirklar fram och tillbaka med sina komplicerade, tekniska, konstiga instrumentala spår.

Circle Takes The Square spelar en hardcore som är kort sagt ett fruktansvärt, svårbegripligt och ofantligt monster, ett djur som balanserar sin ilska vackert och tyst och smått ondskefullt mellan varven. Antagligen har en hel del val och drömmar inte riktigt gått som detta lilla hardcoreband från Georgia hade tänkt sig och önskat. Antagligen chockar de fortfarande många truister som anser att hardcore ska vara rak och direkt och övertydlig med sina motiv. Antagligen kommer Circle Takes The Square släppa ett av 2012 års mest komplicerade hårdare album. Och antagligen kommer alla de som varit med från början av deras karriär, och i början av punken, se på med nöjda leenden.