Rebecca & Fiona: Berns, Stockholm

Rebecca & Fiona, Berns, Stockholm

Rebecca & Fiona: Berns, Stockholm

När två 20-någonting Stockholmare nyligen steg upp på scen inuti en av Sveriges största och mest välkända konsertlokaler, mitt under det som på senare år fastställts som den mest betydelsefulla musikgalan vi har i detta land, följde inte en föreställning som för dessa spektakel så normativt brukar gå ut på tröttkörda idéer och ännu tråkigare framföranden. Istället fick hundratusentals radiolyssnare och tv-tittare höra två mycket populära singlar bli till en live, en manifestation och ett ställningstagande för människors lika rätt och värde, och två dj:s som tog ytterligare ett steg mot att bli regelrätta popstjärnor. Eller, som blivit brukligt när det handlar om dj:s år 2012, snarare rockstjärnor.

De ihärdiga ryktena och ständiga diskussionen om att dj-kulturens tid är nu och att stjärnstatusen är "mycket enklare" att nå på denna ljusbeklädda väg än någon annanstans börjar alla sakta men säkert bekräftas som sanna. Under söndagen hålls den årliga festen för inbördes beundran, den där som sågats så brutalt och humoristiskt av The Simpsons för redan ett decennium sedan, som vi känner till som Grammys vars förfest 2012 har A-Trak och Diplo som huvudsakligt dragplåster. På själva galan kommer deadmau5, som är nominerad i tre kategorier, att uppträda medan hans vän och dj-kompis Skrillex har möjlighet att vinna hela fem priser, och bägge två tävlar i en kategori där bara Robyn inte är dj. Just där, i det som i år kallas för "Best Dance Recording" vore det inte det minsta förvånande om Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick redan vid nästa Grammy-vända är med och tar plats.

Efter P3 Guld-galan i Göteborg blev det tydligt en gång för alla att Rebecca & Fiona inte är särskilt intresserade av att lossa på tyglarna, göra saker enkelt för sig och bara rida på succévågen som skapats av de populära singlar de släppt, något som kanske förväntas av en duo vars musik är väldigt radiovänlig och enkel att marknadsföra. Redan där, med den mörka scendekoren, den starka manifestationen och de blinkande skärmarna och lamporna, visade de upp ungefär hur det kommer se ut när det är dags för egna liveshower på turnén i stöd för debutalbumet I Love You, Man! som de släppte förra året. Men när de spelar på Berns i Stockholm är det nästan ologiskt hur mycket större precis allt med showen faktiskt är.

Det är, i sin essens, en noga utstuderad och noggrant konstruerad fest som följer inte bara det som nu blivit traditionellt för dj:s att bygga sina liveshower på men också minst lika mycket hur popartister utsmyckat sina konserter ett bra tag nu: det är väldigt mycket av allt, hela tiden, presenterat på största möjliga sätt inom de fysiska begränsningar Berns har i och med sin i sammanhanget ringa storlek. Bakom ett triangulärt bås, beklätt med vertikala lampor, flankerade av järnställningar med förnamnens initialer samt enorma rosa Buffalo's med deras namn på står dessa två tjejer som bland det organiserade kaoset nästan ser identiska ut och pumpar bastunga låtar som om de aldrig gjort något annat.

I exakt en timme och 28 minuter pågår detta DJ-set som är så fyllt av strobljus och rök, av bomber och granater, av konfetti och krossade glasflaskor, av framför allt en mycket imponerande samling spår ihopsatta som om de skapats för att spelas i samklang. Med tillräckligt mycket övertygelse går det att sälja vilken produkt som helst, och Rebecca & Fiona är minst sagt övertygade i sin sak. Och när idén om DJs som dagens rockstjärnor ska säljas till de hungriga massorna är storslagna gester alltid bra att ha med sig ut på klubbarna. Sådana har Rebecca & Fiona väldigt många av, och deras produkt är redan nu av hög internationell klass, dessutom godkänd av genrens storheter som tjejerna käckt snor några snygga scenidéer från.

Det är inte mycket som talar för att alla dessa elektroniska skivryttare plötsligt kommer att tappa mark och återgå till att kallas för enkla knapptryckare utan egen musikalisk talang, och ännu färre talar för att de själva kommer att sluta stå i centrum när rökmaskiner och LED-lampor tävlar ikapp om att blända publiken. Rebecca & Fiona kommer åtminstone knappast att göra det; de har precis börjat.