Burial
Kindred EP

Burial: Kindred EP

Download / Hyperdub
Utgivning D. 2012.02.12
Özgür Kurtoğlu

Det är inte logiskt att arbeta på det helt undanskymda, anonyma sätt som Burial producerar sina alster på. Inte bara att musiken låter som om den kommer från en skuggvärld som lever i mörkret parallellt med vårt egna dystra existentiella plan, som att den är skapad helt av fragment som sipprat igenom sprickorna i de murar som håller världarna isär, in till det där laboratoriet William Bevan verkar bo och skapats inuti. Men även den totala fysiska frånvaron, de plötsliga släppen, den kompromisslösa kontrollen över produkt och publik, en hängiven sådan som han aldrig ens träffat.

Burial manipulerar oljud som ingen annan, skapar något som låter fullständigt naturligt och organiskt trots att inga av de ljud han använder sig av verkar tillhöra någonting som skulle kallas för traditionellt. Kindred EP är den absolut mest tydliga och självklara dokumentation av den begåvning Bevan besitter som hittills fått lov att hitta sin väg ut i etern, en mycket liten samling på endast tre låtar som ändå lyckas sträcka sig till att bli en 30 minuter lång inblick i ett rum där Burial går omkring och experimenterar fram skeva ljud på synthar och trummaskiner.

Det är ett skramlande oväsen av uppklippt soulsång hämtade från låtar som säkerligen inte har någonting med soul att göra, rivig bas som går från att låta som ett avsågat avgasrör till en kristaliserad vägledare för de smutsiga rytmerna att transporteras framåt, uppåt efter. Och för första gången verkar William Bevan släppa på hämningarna ordentligt, slänga in synth-ljud som inte rosslar och hostar men sträcker sig upp för att ta musiken åt ett nytt, större, aningen ljusare håll mitt bland de underjordiska ljud Burial gjort till sitt otroligt potenta varumärke.