The Menzingers
On the Impossible Past

The Menzingers: On the Impossible Past

Album / Epitaph
Utgivning D. 2012.02.20
Özgür Kurtoğlu

En gång i tiden var Epitaph Records bara ett litet punkbolag som huserade i Hollywood men drevs efter de ideal och de idéer som definierade exempelvis Bad Religion. Det fanns något stort i att benämnas som ett "Epitaph-band". Det berättade direkt att bandet ifråga är ett som balanserar enkel och direkt rock med lika direkt och hård punk, som ofta inte räds från att slänga in allsångsrefränger i låtarna så ofta det går.

Dagens Epitaph handlar mer om en handfull oförnekliga och punkrotade band, som respekteras enormt både inom genren och är omtyckta av både scenmedia och mainstream-media, men mer och mer om "trendiga" akter som säljer mycket men, i brist på annan beskrivning, är rätt menlösa berörande någon form av kvalitet. Därför är det en fröjd, en lättnad, en ljusglimt i ett neonbeklätt mörker, att ett band som The Menzingers fortfarande får plats och utrymme att spela sina traditionella punkiga rocklåtar.

För The Menzingers är exakt den sortens band som detta lilla stora skivbolag ville att världen skulle få se, höra, uppleva och ta del av; det är en kvartett som växt upp med Bad Religion, The Clash, Ramones från punksidan, med Bob Dylan från folksidan och Bruce Springsteen på rocksidan, och skriver sina låtar därefter. On the Impossible Past är det tredje albumet från Pennsylvania-kvartetten, och det hittills mest kompletta och trallvänliga bandet fått ihop; melodierna är starkare, drivet är mer koncentrerat, och de för punkrock så vitala poppigt konstruerade refrängerna är farligt smittsamma, precis som de ska vara.