The Raveonettes: Rockefeller, by:Larm, Oslo

The Raveonettes, Rockefeller, by:Larm, Oslo

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Raveonettes. Detta en gång hajpade band som var på allas läppar nån gång år 2002 med debut-ep:n Whip It On, för att sedan falla i glömska trots att man fortsatt släppa bra skivor mer eller mindre kontinuerligt. Det är synd, och orättvist, för Sharin Foo och Sune Wagner vet hur man gör överdistad mangelrock i bästa The Jesus & Mary Chain-anda. Jag skulle vilja påstå att det finns inget annat band som gör det så bra som just The Raveonettes. Fortfarande.

Ikväll gör de dessutom precis allting rätt. De radar upp gamla klassiker som fantastiska Attack of the Ghost Riders, Heart of Stone och That Great Love Sound blandat med lite nyare låtar som exempelvis Last Dance. En kompott av bandet bästa låtar genom tiderna, helt enkelt.

Och det är så öronbedövande bra att jag glömmer att anteckna; står bara där och kastar huvudet fram och tillbaka och vrålar med i refrängerna. Stirrar in i stroboskopen och låter de multikulörta ljusstrålarna blända mig. Det finns inte tid till nåt annat. Jo, kanske att fascineras lite av Sune Wagners nya Robert Smith-inspirerade frisyr. Mycket stiligt. Hur som helst måste varje sekund av den här oförglömliga halvtimman tas tillvara på. Jag tycker nog att man kunde vridit upp volymen en aning, det finns inga trettonåringar i publiken direkt. Jag vill ju att det ska rinna blod ur öronen när allt är över. Istället gråter jag av lycka över att Sharin och Sune fortfarande kan göra så här med mig. Få mig att glömma precis allting annat omkring mig och bara uppfyllas med en enda massiv sönderdistad gitarrslinga. Tack, för att ni finns.