Every Time I Die
Ex Lives

Every Time I Die: Ex Lives

Album / Epitaph/Skiva
Utgivning D. 2012.03.06
Özgür Kurtoğlu

Livet du är efter är en dröm, var en dröm, kommer alltid att förbli en dröm, och här är anledningen varför: förr eller senare kommer du att ställa dig fint och väl uppfostrat i led bland alla andra får, göra precis som du blir tillsagd och eftersöka precis allt alla andra redan gjort, allt alla andra redan har, och leva i en vardag som följer ett förbestämt mönster du varken varit med och bestämt om eller någonsin kan kontrollera.

När Every Time I Die under 2012 går in i sitt fjortonde år som turnerande enhet är det med än kvävande frustration och ett människoförakt som ökat drastiskt sedan bandet sist var ute i smutsiga klubbar världen över och skapad oråd. Medan de underlägsna och röstlösa satt sina världar i brand i och med Occupy Wall Street och Den Arabiska Våren fortsatte ignoransens järngrepp med sin systematiska psykologiska tortyr av den amerikanska folksjälen, och till slut fick Buffalo-kvartetten nog.

Ett fotografi på en ung kille, knappast över 20 år, fast i ett dussintal kravallpolisers grepp under G8-protesterna iklädd en Every Time I Die-tröja, landade i bandets händer under 2011 och satte igång en våldsam kedjereaktion som blev det metalskelett för vad som nu släpps som Ex Lives. Slutprodukten är en bomb riktad mot alla korrupta maktfaktorer och viljelösa medmänniskor, en implosion som briserar över 14 spår fyllda med sydstatsrock-kryddade metal-riff, halsbrytande hardcore-rytmer och en rabiat frontman i Keith Buckley, som inte ger sig förrän stämbanden slitits i stycken och alla som svikit honom ställts mot väggen.

På pappret kan det verka som att Ex Lives bara är ytterligare ett metalinfluerat hardcore-album från ett till band som söker lyckan i en av alla de förargliga crossover-genres som blossat upp de senaste två decennierna. Men Every Time I Die är numera veteraner i en scen som brukar kväva det kreativa livet ur sina allra bästa adepter på strax under 10 år, och de står så högt upp som de gör för att de med åren blivit bättre på att kanalisera sin ilska genom musiken och spelningarna snarare än att låta musikerlivet leda ned längs destruktiva vägar. Ex Lives är en 37 minuter lång terapisession som spårar ur innan den ens hinner börja, en tryckvåg framkallad av en exceptionell blandning av hardcore och metal, med ett tydligt budskap inskuret i dess ryggmärg: ditt liv är bara lånat. Ingenting är äkta. C'est la vie.