M83: Berns, Stockholm

M83, Berns, Stockholm

M83: Berns, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

När vokalisten och keyboardisten Morgan Kibby kommer ut i masken från omslaget till Midnight City-singeln så är det lätt att tro att det är en besökare från spiralgalaxen Messier 83, som den franska gruppen är döpt efter. Ikväll tänker de nämligen ta med publiken på en resa från den soliga franska Rivieran i Antibes, där frontmannen Anthony Gonzalez kommer ifrån, till den yttre rymden. Rymdskeppet är deras musik, allt man behöver göra är att blunda och man är på väg genom universum. En ljusshow av blåa och lila lasrar ökar känslan att man är med om något interplanetärt.

Anthony Gonzalez har stigit fram från kulisserna och släppt komplexet över sin röst. Synthen får stå vid sidan om medan han tar fronten. Shoegaze-epitetet tappar ikväll mycket av sin närvaro och när Anthony går loss på sin sladdförsedda synthfetishistdröm går det nästan över i futurepop. En bra liveakt förvandlar vad de tryckt på skiva och trollbinder sin publik med en unik upplevelse som är en produkt av här och nu – och redan när vi står där och omfamnas av ekot av vemodig 80-talspop så vet vi att det inte kommer bli detsamma att lyssna på dem igen.

M83 har med sitt senaste album Hurry Up, We're Dreaming än mer dykt ned i nostalgiska drömmar av svunnen barndom och 80-talspastischer där tragik och eufori dansar hand i hand. Drömlikt är också vad deras indieelectronica bäst kan beskrivas som samtidigt som det är en överväldigande popextravaganza och det är exakt vad vi får se här ikväll när M83 lyfter tag i Berns Salonger och transporterar oss alla med ett framträdande som när alla superlativ och hänförande beskrivningar är sagda så finns det egentligen bara ett ord som kan beskriva denna afton: episk.