Youth Lagoon: Debaser Slussen

Youth Lagoon, Debaser Slussen

Youth Lagoon: Debaser Slussen

Recenserad av Maria Stacke | GAFFA

Samtidigt som Avicii fyller Globen för den första av tre kvällar händer något mycket större på Debaser Slussen. Youth Lagoon har intagit Slussens scen, för att fylla betongkonstruktionen med sin laddade och drömska lo-fi-indie och trollbinda dess publik med ångestfylld nostalgi och charmigt mellansnack.

Trevor Powers, mannen bakom Youth Lagoon, ser inte mycket ut för världen, där han sitter vid synthen med kepsen långt nedtryckt, men han lämnar ut hela sin själ via synth och trummaskin. Med sig från Idaho har han en vän på gitarr och mer behövs inte. Scenen badar i ljus, basen får ryggmärgen att darra och den gälla rösten slår an något hos oss alla. Framförallt skapar han rum för intimitet, för det personliga att bli allmänmänskligt och för det introverta att blicka utåt.

Musik, som likt Powers, skapats innanför hemmets fyra väggar, i trygghetens tysta lugn tycks vid första lyssning inte riktigt lämpad för klubbens krassa verklighet. Ändå lyckas Powers fylla lokalen till fullo (bokstavligt talat enligt vakten). Inte bara med en publik som trots fredagens karaktäristiska rastlöshet, och vissa svårigheter att i tystnad njuta av lågmälda intron, förmåddes insjunka i andaktsfullt lyssnande och passionerad allsång. Powers förmådde dessutom fylla lokalen med hela den hyllade debutens spektra av nyanser och skiftningar. Det på samma gång skeva och skira uttrycket kom helt till sin rätt.

Men underbart är kort. Ynka 45 minuter bjuds det på, om än förklarligt med endast drygt en halvtimme material i bagaget. För att sammanfatta, en intim klubbspelning när den är som allra vackrast.