Damien Jurado
Maraqopa

Damien Jurado: Maraqopa

Album / Secretly Canadian
Utgivning D. 2012.02.22
Daniel Horn

Låtskrivande är en process, en färdighet som kan må bra av livserfarenhet och mångårig övning – debutanten får i större grad förlita sig på sin naturbegåvning. Seattle-födde singer-songwritern Damien Jurado har uppnått ärorika tio album, vilket renderar höga poäng på erfarenhetsskalan; redan på andra skivan Rehearsals for Departure anlitade han dock popmakaren Ken Stringfellow som producent, och fick således dennes erfarenhet på köpet.

Problemet med hög erfarenhetspoäng kan vara viss mättnad, kreativiteten hämmas och lyssnaren tröttnar. Jurado löste detta problem med att anlita nuvarande skivbolagskollegan Richard Swift – tillika nuvarande The Shins-medlem – som producent inför 2010 års album Saint Bartlett – en skiva som hyllades för både sin enkelhet och Swifts finurliga ljudbild. Och albumets känsla för att blanda det traditionella och det moderna går att spåra i Swifts egen solokarriär. Jurado fick med andra ord möjlighet att återuppfinna sig själv.

På mänga sätt kan kraven på att återuppfinna sig själv ödelägga den bästa av karriärer. Hur hade Bowies karriär artat sig utan Tony Viscontis eller Brian Enos hjälpande händer? Det gäller att hitta givande bollplank, och att efter tio album bjuda in Swift visade sig vara den bästa av lösningar. Detta fortsatta samarbete har resulterat i Maraqopa, där karga och melankoliska spår som Reel to Reel och Working Titles, samsas med radiovänliga folkpoplåtar som Museum of Flight. På flera sätt är det uppenbart har Swift och Jurado satt sig ner för att göra en uppföljare, men de har varit smarta nog att ge ljudbilden en utmanande och experimentell knuff, vilket gör att skivan inte känns som en återupprepning. Ett talande exempel utgör psykedeliska öppningsspåret Nothing is the News.

Det återstår att se om Swift och Jurado planerar ett tredje album, men med tanke på utvecklingen vore det sannerligen välkommet. Att ta saker för givet, är dock dumdristigt.