x
The Mars Volta: Noctorniquet

The Mars Volta
Noctorniquet

The Mars Volta: Noctorniquet

GAFFA

Album / Warner Bros
Utgivning D. 2012.03.28
Recenserad av
Tomasz Swiesciak

Ena hälften av At The Drive-In har sedan bildandet 2001 haft målsättningen att skapa musik över gränser, världar och genreindelningar. Lika mycket som du hittar denna styrka i bandets angreppssätt till den kreativa processen, lika ofta tenderar The Mars Volta att förvrida sin musik bort från lyssnaren.

Den stora förvandlingen skedde redan på 2009 års Octahedron som inte var den typiska urflippningen av experimentell och progressiv fusion av rock och jazz. Redan då hade sångaren Cedric Bixler-Zavala kungjort att han ville bort från det musikaliska fack bandet arbetat så hårt med att hålla sig ifrån. Där hittade jag tillbaka till ett The Mars Volta som med sin konstanta ovilja att upprepa sig och rätta sig in i ledet hade förvillat mig tre år tidigare. 

Sjätte albumet fortsätter i samma spår som föregångaren men är ännu ett annorlunda opus från ett redan annorlunda band. Största skillnaden är att lyssnaren hamnar i mer electrobaserade anslag (The Whip Hand, Vedamalady, Noctorniquet) och inte lika galet gitarrorienterade alster. Aegis minner om ett tidigt band och visar på emotionella kontraster med sin vemodiga lyrik. 

Noctorniquet är, som de flesta av de experimentella frirockarnas album, en konceptplatta, denna gång baserad på Solomon Grundys barnkammarrim. Just nu vet jag var jag har bandet men jag vet även om att det snabbt kan ändras. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA