Grouper: Sjömanskyrkan, Göteborg

Grouper, Sjömanskyrkan, Göteborg

Grouper: Sjömanskyrkan, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Enligt pressmeddelandet ska Groupers pågående turné, "Violet Replacement", genomföras på unika platser med naturlig resonans – får en känsla av att Sjömanskyrkan på Stigbergstorget inte tillhör de platser som Liz Harris, aka Grouper, kommer att minnas som mest lämpad för hennes kosmosklingande ambient. Inramningen är aulaliknande och det är svårt att finna den på pappret unika atmosfär som lockat en full lokal; om tanken var att fånga det sakrala och högtidliga som en kyrka innefattar, hade exempelvis Annedalskyrkan eller Domkyrkan skapat bättre förutsättningar. Det enda som avslöjar den kyrkliga miljön är ett par målningar. Uppmärksammar dessutom att den sittande publiken får allt svårare att handskas med ömmande bakdelar under den timmeslånga konserten.

Nu raserar inte förutsättningarna hela upplevelsen; Harris har suttit på kammaren hemma i Portland och på ett förnämligt sätt skapat musik med analoga instrument. En kassettbandspelare – ett av de grundläggande elementen inom klassisk elektronik – loopas i takt med ljudet av naturinspelningar såsom porlande vatten. Det är kompromisslöst och i enlighet med pressreleasen yttras inte ett enda ord. Inte ens ett avslutande "tack".

Personligen har jag dock svårt att finna den riktiga känslan och varje gång publiken gör sig hörd tenderar den uppbyggda atmosfären att krackelera – gränsen mellan att ge sig hän och att förlora kontakten med musiken är alltför tunn. Det är planerat att "Violet Replacement" ska ges ut på skiva, och med ett par hörlurar i en självvald miljö, kan denna spelning förhoppningsvis nå oanade höjder. Men det blir svårt att bräcka fullängdare som 2008 års genombrott Dragging a Dead Deer Upon a Hill och förra årets tolvor Dream Loss och Alien Observer. Håller tummarna.