Cannibal Corpse
Torture

Cannibal Corpse: Torture

Album / Metal Blade
Utgivning D. 2012.03.13
Isac Nordgren

Ända sedan Cannibal Corpse hittade sin nuvarande sättning i mitten av 90-talet med George "Corpsegrinder" Fisher på sång så har bandet levererat den ena stenhårda skivan efter den andra. Det känns som att bandet bara blivit tajtare med åren och det nya albumet Torture, gruppens åttonde med Fisher på sång, tillhör deras allra starkaste. Torture är en uppvisning av ursinne i balans, med genomgående snygga tempoväxlingar och riff. Fishers demoniska röst ligger högt i mixen vilket bidrar till den maffiga ljudbilden.

Bästa spåret på skivan är Sarcophagic Frenzy som kombinerar en enkel melodislinga med riffets tunga sväng. Titelns egyptiska tema återspeglas i solots harmonier vilket gör det till plattans mest njutbara. Skivans bästa riff återfinns i låten därpå, Scourge of Iron. Det hackar och maler sig fram ovanpå tunga trummor i halvtempo, och mitt i spåret ändras dess karaktär med hjälp av en flangereffekt. Halvvägs in på albumet ligger Followed Home Then Killed som inleds med ett ödesmättat plock som ger lyssnaren en chans att andas. Låten byggs sedan upp med ett tjockt, malande riff som klampar in, tätt följt av trummorna och sången. Efterhand dras också tempot upp och når toppen i låtens punkiga refräng. Bra är också den mullrande och desperata Crucifier Avenged med sina effektfulla stopp och efterföljande Rabid med underliggande harmonier i det malande riffet.

Skivans sämsta tio sekunder är ett bassoloparti i The Strangulation Chair, och utöver det sänks nästan varje låt av ett dåligt solo. Sammantaget är det en mycket stark skiva utan alltför uppenbara svackor. Cannibal Corpse är ingen grupp som förnyar sig men som istället renodlar sitt koncept. Torture är snäppet bättre än 2009 års Evisceration Plague och på nivå med Vile, som var Fishers debut med gruppen. Sexton år senare känns Cannibal Corpses musik fortfarande lika underhållande ondskefull.