Simian Ghost: Parken, Göteborg

Simian Ghost, Parken, Göteborg

Simian Ghost: Parken, Göteborg

Recenserad av Christoffer Sevholt | GAFFA

Ut genom röken och ut i det oändliga skär Simian Ghosts självsäkra och medryckande toner, likt regndroppar längs en fönsterruta rinner gitarrens chillwave-slingor. Ett harmoniskt lugn infinner sig då de mjuka och behagliga melodierna intar ett spöklikt publikgolv. Samtidigt som man blir glad och upprymd, infinner sig en känsla av en tillbakahållen smärta i de klara och fina stämmorna.

Efter några låtar hälsas publiken välkommen. Killarna rycker lite på smilgroparna och de behöver inte prata i mickarna för att få någons uppmärksamhet eller för att höras för den delen. Det är avslappnat.

Simian Ghost är för tillfället ett av Sveriges hetaste indiemusikanter. För några dagar sedan släppte man sin andra studioplatta Youth och lovorden har haglat över trion. Inte minst från den engelska pressen som redan öser beröm och väntar med öppna armar på bandet, vars låtar man jämfört med verk från så skilda världsartister som Fleet Foxes, Animal Collective och Bloc Party.

I och med den något oklanderliga positionen som bandet befinner sig i för kvällen, spelar man ändå med stor inlevelse och bjuder på god energi. Det visas inga sura miner och den lilla skaran får en lagom timmes förförelse in i Arnström drömvärld. Själv sätter han igång och avslutar de flesta låtarna likt en dirigent och på Youth sjunger han stämmor mot sin egen-loopade röst.

På sista låten halar man upp en extra gitarr och river med det igång Curtain Call, som inbjuder den lilla men lyriska klungan att stampa takt, ett bra avslut. Scenen lämnas med ett gott skratt och med en ekande loop, som på något sätt får symbolisera en röst som ikväll inte fick möjlighet att nå ut till fler än några lyckligt lottade.