x
Eldkvarn: Debaser, Malmö

Eldkvarn, Debaser, Malmö

Eldkvarn: Debaser, Malmö

Recenserad av Jonathan Bengtsson | GAFFA

Ledordet för Eldkvarns spelning ikväll skulle mycket väl kunna var trygghet.

Plura Jonsson, som figurerat lite varstans det senaste året och samtidigt omfamnats av gemene man, står och skriker sig röd med sin ödesmättade, säregnet grötiga stämma. Carla glider ständigt in och tänjer verkligheten med sin mintgröna Fender, allt är precis som det borde vara, utan överraskningar, utan gira svängar.

Från början till slut kastar det klassiska bandet från Norrköping lika klassiska låtar till oss i publiken. När Plura någon gång i mitten av denna pålitliga spelning drar igång Fulla för kärlekens skull infinner sig något slags extas, Nya En liten kyss av dig, De berömdas Aveny och Pojkar, Pojkar, Pojkar är även de logiskt bra, når fram och får varenda medelålders man med lika medelålders glasögon att frenetiskt klappa i takt.

Men det händer inte så mycket mer, det skall sägas. Ljudbilden, den anspråkslösa rocken med inslag av soul, pop och blues där inlevelserika gitarrsolon gräver sig in, där varenda pjäs drar sitt skälvande strå till stacken, där varenda företag ter sig medvetet efter 40 år av musicerande, stannar vid just tryggheten.

Och när man försummar låtar som Konfettiregn,den största stunden AliceHunger Hotell samtidigt som något tvivelaktiga Tårar från en clown och Be-bop-a-lula-land istället drar ner konserten något, då blir jag nästan lite irriterad.

Denna irritation överskuggas dock totalt av den anspråkslösa glädje som fyller mitt bröst när spår som Kungarna från Broadway obönhörligt rycker med varenda individ till 70-talets Norrköping, då tonen var ren, då livet brann besinningslöst. Där och då utvecklar sig spelningen till något fullkomligt fantastiskt.

Eldkvarn har historiken, de besitter en något svårdefinierbar nostalgisk aura som får hjärtat att skälva. Och denna aura ligger över Debaser ikväll, men den ter sig inte fullt så påtaglig som jag hade hoppats på. Det blir tryggt, det är nästan hela tiden bra, men alltid förutsägbart, på gott och ont. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA