Active Child: Debaser Slussen, Stockholm

Active Child, Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Andreas Fällman | GAFFA

På svensk television pågår för stunden ett schlagerkrig och som i alla krig finns det aldrig någon verklig vinnare. Förutom kanske för oss i Active Childs publik som tagit vår tillflykt till Debasers atombunker i Slussen. Vi har vunnit över schlagern men inte mot Grossi och kompanis eteriska new wave-pop. Det är helt enkelt bara till att kapitulera. Vilket nedrigt nederlag.

Det vacklar märkbart när Grossi tar ton med sin änglafalsett på kvällens inledande nummer You are all I See. Fingrarna flödar kontrollerat fram över harpans strängar medan rösten söker sig uppåt, nedåt och i sidled. När första strofen i Shield & Sword är avverkad sitter även rösten som ett schmäck. Vad som dock aldrig sitter som ett schmäck är "the basvägg of death" som suger luften ur lungorna och får ens fillingar att söka sig allt längre upp i stjärtskåran. Ja, det är live och det är som att vara på solsemester och bli solbränd. Det ingår liksom i paketet. Men det hindrar ju en inte ifrån att klaga lite ändå.

Annars finns inget annat att invända mot. Active Child bränner igenom fjolårets mästerverk You are All I See och två låtar från deras Curtis Lane-ep. Tidsödande mellansnack slipper vi också och de spelar ursinnigt tajt och avslutar storartat med en ösig version av instrumentala Ivy. Efteråt är freden återställd (en högst metaforisk sådan ska tilläggas) och vårkylan utanför bunkern påminner mig om att jag fortfarande är gjord av vekt kött och blod. Men det mentala ekot av harpa värmer mig ändå hela vägen hem.