Miike Snow: Fotografiska, Stockholm

Miike Snow, Fotografiska, Stockholm

Miike Snow: Fotografiska, Stockholm

Även om det är mycket förståeligt, logiskt till och med, att Miike Snow tar med sitt nya album ut för fansen att höra och för de själva att betrakta och spela i ett annat sammanhang än i studion, kanske en kväll på Fotografiska i Stockholm är något de borde avstått, trots allt. Och inte av något annat skäl än slumpartade smärre irritationsmoment som egentligen inte går att förutspå eller ens att gardera sig för. Men när ett avbrott på en halvtimme redan när kvintetten på scen går in på kvällens och det nya albumets andra låt sätter stopp för festligheterna blir det svårt att vända på steken och få igång låtarna, publiken och sig själva.

Anledningen till att detta ändå får ta så mycket plats nu i efterhand är väldigt simpel: Happy to You är ett väldigt komplett, väldigt underhållande och väldigt spännande nytt album med hoper av experimentlusta insprängt i alla de 2893 sekunder som de 12 spåren pågår. När bandet senast spelade i Stockholm för strax över ett år sedan tillsammans med jj var det rökigt och stökigt, fartfyllt och livligt, och på det stora hela mycket imponerande. Så det vore billigt och tråkigt, på gränsen till oprofessionellt, men framför allt alldeles för enkelt att beskylla en konserts brister på arrangemanget bakom eller så kallade evenemangstekniska ting. Det går inte att beskylla det inbokade bandet för att lokalen de ska spela i inte håller måttet, att den är feldimensionerad, att den kanske inte alls är duglig överhuvudtaget för att hålla konserter i och att någon kanske borde sagt något innan rätt stora band börjat bokas.

Miike Snow är som allra bäst live när studioversionerna av bandets låtar bara används som en sorts lös mall och språngbräda för vad som förvandlas på plats, fritt från ett inspelningsmediums begränsningar, till stora och expanderande verk. De är allra bäst när deras popjuveler bryter ut ur sina tre minuters-förpackningar och ber de fara all världens värld för att istället klä sig i större och mer flådiga skrudar. Därför blir det aningen krampaktigt när de ska spela något från Happy to You efter att ha fått vänta en halvtimme mitt i det som säkerligen varit något som fört med sig en oönskad men automatisk anspänning.

Men, det går inte att hävda att det är på något sätt Miike Snow som är skyldiga till att de redan i den andra låten på bandets fint döpta världspremiär (annars känt som turnéstart, eller releasefest, eller liknande) avbryts abrupt av att brandlarmet på Fotografiska börjar ljuda. Och det är väl ändå inte deras fel att de förlorar närmare 20 minuter på att få ut alla som "jobbar inom media", som helt enkelt inte förstår att de måste ut när brandlarmet ringer utan envist fortsätter dricka sitt 85:-/glas vin.

Någon vecka eller så efter denna konstiga, krampaktiga, främst på grund av publiken högst opersonliga men musikaliskt tillfredsställande premiärspelning ska trion Miike Snow med sina vitsminkade medmusikanter dra över sin show, sin nya skiva och sin enorma koloss-synthesizer "The Blob" till Austin i Texas och SXSW. Winnberg, Karlsson och Wyatt lär vara aningen bekvämare där och då, aningen varmare i kläderna och förhoppningsvis i en plats och ett sammanhang som gör deras nya låtar mer rättvisa.