Lambchop: Nefertiti, Göteborg

Lambchop, Nefertiti, Göteborg

Lambchop: Nefertiti, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Kurt Wagner har en röst som tar plats genom att vara återhållsam. Det låter som en motsägelse, men hans karakteristiska och pratsjungande sångstil kräver inga barrikader eller vidlyftiga maner. Och detsamma gäller musiken på Lambchops aktuella skiva Mr. M – inofficiellt en hyllning till den avlidne kollegan och vännen Vic Chesnutt. Ett liv som släcktes 2009.

I likhet med Wagners röst vinner nämnda skiva på att vara ljudmässigt tillbakalutad och den jazziga underton som speglar skivan, gör sig alldeles utmärkt på scen; bandet rör sig fritt mellan lätta pianoslingor som under korta stunder får det mig att tänka på Vince Guaraldi (mest känd som upphovsmakare till soundtracket bakom Snobben). Men framförallt rör det sig som tidlösa jazzmelodier utan tydliga referenspunkter, vilket även gäller de countrygitarrer som avslöjar bandets Nashville-rötter.

För att återkomma till Wagners patenterade pratsång, så är det många i publiken som letar efter mannen bakom rösten under spelningens gång. Sittandes på en stol gör han sig mer eller mindre osynlig för stora delar av publiken. Till en början blir det inget problem, men efter en stund vore det åtminstone kul att få se skymten av hans obligatoriska huvudbonad, det vill säga truckerkepsen. Och även om spelningen genomsyras av kompetens, är det just bristen på överraskningsmoment som får gäspreflexerna att öka i frekvens under konsertens andra halva. På sätt och vis är det därför mer av pliktskyldighet som Wagner inleder en underfundig dialog med pianisten under slutskedet av spelningen. Ett trevligt inslag, men kan inte slå ifrån mig känslan av viss tristess.

Kvällen har dock flera ljuspunkter, och den fullsatta lokalen får mer eller mindre höra hela Mr. M i sin helhet, där höjdpunkter som Kind Of och Never My Love skapar en varm och öppenhjärtig stämning. Det råder ingen tvekan om att Wagner sjunger om sin döde vän, även om texterna är mer allmängiltiga. Det råder heller ingen tvekan om att denna turné genomförs med Chesnutt som ledljus. Hans minne kunde inte hedras på bättre sätt.