Timber Timbre: Henriksberg, Göteborg

Timber Timbre, Henriksberg, Göteborg

Timber Timbre: Henriksberg, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Det vanligaste sättet att beskriva Timber Timbres musik är att likna ljudbilden vid filmisk skräck, hotfull träskblues eller dystopisk 50-talsrock. Men alla som hört låtar som Black Water från senaste albumet Creep On Creepin' On vet att musiken även innehåller en gnutta solsken. I samband med nämnda låt – tillika kvällens höjdpunkt – nämner för övrigt Taylor Kirk, mannen bakom Timber Timbre, att ett svenskt gödningsmedelsföretag frågade om de fick använda låten i sin reklam. Men de missade förmodligen textens inneboende vemodighet. Hursomhelst var inte Kirk intresserad.

Denna kväll är som sagt Taylor Kirk ensam på scen, medan Timbre Timbre på skiva är ett fullskaligt band, och detta sänker dessvärre helhetsintrycket; studioinspelningarna är rikt smyckade med sinnrika arrangemang, medan liveversionerna tonats ned till en ensam man med gitarr – det unika faller bort. Ett undantag utgörs av It's Only Dark som ger en surrealistisk Twin Peaks-känsla. Stora delar av spelningen blir emellertid alltför onyanserad, vill ändå framhäva att Kirks sångröst har en tendens att fängsla även under en mindre inspirerad spelning. En röst som kan liknas vid en mer ångestfylld M. Ward.

Orsaken till att betyget blir lägre än väntat, är även att Henriksberg saknar rätt belysning och att öppna dörrar släpper in störande ljus – lokalen saknar det lugn som krävs för att Kirk ska komma till sin rätt. För de som har möjlighet att se Timbre Timbre som förband åt kanadensiska landsmaninnan Feist under hennes Amerika-turné i vår, får antagligen mer musik för pengarna. Två artister som anammat det populärkulturella vemodet.