s / s / s
Beak & Claw

s / s / s: Beak & Claw

Album / Anticon Records
Utgivning D. 2012.03.20
Özgür Kurtoğlu

Att ett ep där de tre huvudsakliga musikerna och enda medlemmarna alla är individuellt kända för att vara mycket egensinniga karaktärer, med enligt normen direkt onormala idéer om hur musik ska se ut och låta, släpper resultatet av sitt samarbete på anticon är inget konstigt, utan snarare logiskt. Skivbolaget från Los Angeles har sedan starten 1997 specialiserat sig i att framhäva hiphop-genrens mest udda grenar, där traditionalismen blandats med vad som än faller artisterna i smaken under den kreativa processen, som det heter.

Så när indie-världens (o)krönta och evigt aktiva prins Sufjan Stevens samarbetar med den mainstream-skygge Chicago-rapparen Serengeti och den av ovan nämnda av kredibilitet drivna värld godkända multi-instrumentalisten Son Lux bestämde sig för att jobba tillsammans var det rätt självklart att något spännande skulle komma ur projektet. Eller allra minst något som utmanar både konventionalism och invanda musiktraditioner. Och trion lyckas just där, åtminstone till viss del, med sina aviga ljudexperiment och beats.

Beak & Claw är fyra hiphopcentriska spår som låter som bäst just när det är hiphop s / s / s försöker skapa och dess verktyg de försöker tillämpa. När Sufjan Stevens fokuserar på att tillsammans med Son Lux skapa musiken och bara låta Serengeti göra sin grej över de hackande syntharna är det som allra bäst, det får s / s / s att växa och verka som ett projekt med en spännande framtid. När Stevens gör som han brukar göra däremot, det vill säga sjunga med det där igenkännliga svajandet och oerhörda tonbredden, låter det förvånansvärt plastigt och malplacerat, som en illa vald sample inkilad i fel tonart.

Det är ändå en ep och en grupp värd att följa var de än landar till slut, detta som Stevens, Serengeti och Son Lux skapat tillsammans på ett hyfsat begåvat sätt. Men fyra låtar är inte tillräckligt mycket  för att ge en rättvis bild om vad s / s / s kan bli eller var tänkt att vara. Det är snarare precis tillräckligt för att hinna trycka ut några riktigt snygga verser och melodier, och att blanda det med partier som hinner gå lite för långt och ta upp lite för mycket plats för att Beak & Claw ska kunna räknas som ett av årets bästa släpp till slut.