The Zombies: Debaser Medis, Stockholm

The Zombies, Debaser Medis, Stockholm

The Zombies: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Andreas Häggström | GAFFA

The Zombies senaste album, Breathe Out, Breathe In från 2011, har på sina håll hyllats för sin vitalitet och samma slutsats kan dras om liveuppsättningen efter 23 avverkade låtar på Debaser Medis. Och då bevittnar vi ändå ett par herrar som bör sjunga på sista versen.

Ursprungsmedlemmarna Colin Blunstone, 66, och Rod Argent, 66, får här sällskap av gitarristen Tom Toomey, före detta Kinksbasisten Jim Rodford – numera 70 år gammal – och trummisen Steve Rodford.

Höjdpunkterna blir föga förvånande den psykedeliska kultreliken Time of the Season och Argentcovern Hold Your Head Up – i vilka Rod Argent själv briljerar med sina utdragna keyboardsolon som vore det på liv och död. Tangenterna är numera Argents små marionettdockor och det är med sadistisk precision som han låter det förgångna tränga in i nutid. Toomey och Rodford bidrar också med sina strängar – och lyckas skapa en närmast tung, experimentell upplevelse, i synnerhet under Hold Your Head Up – men det är trots allt sångaren Colin Blunstone som är det här bandets epicentrum.

Blunstone, detta unikum till sångare, står välstruken, rakryggad och cementerad efter varje avslutad hållpunkt. Den oskuldsfulla blicken är intakt. Jag vågar inte gissa på hur många stunder som gårdagen Blunstone har upplevt men jag kan förstå om det är svårt att sluta.

Mellansnacken tenderar att övergå i historielektioner och det avverkas många promenader längs minneslunden. Det är många årtal och det dras röda trådar till Tom Petty och Alan Parsons och Animals och Bowie och många andra. Å andra sidan skänker det perspektiv. Att ett av 60-talets absolut mest spännande band nu, 50 år senare, fortfarande kan leverera på stående fot. Att det här lika gärna hade kunnat vara de lika sofistikerade kollegorna i Beatles.

Zombies turnerar med samma setlista som vid tidigare turnéer men frågan är vad britterna skulle göra annorlunda. Möjligtvis spela Is This the Dream, bandets enda hit i Sverige, men för den inbitne både räcker det och blir över ikväll. Colin Blunstone och vapendragaren Rod Argent presenterar oklanderligt ett stycke mollorienterad musikhistoria och gör det utan en enda millenniebugg. Varken i fingrar eller på stämband.