Michael Gira: Debaser Slussen, Stockholm

Michael Gira, Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

När Michael Gira kommer till Sverige igen är det utan Swans men med samma volym och pondus. Klädd i kostym, vit skjorta, hängslen, cowboy boots och cowboy-hatt kliver han upp på scenen ensam med en akustisk gitarr. Han börjar sakta att gunga sig till något slags trans medan han om och om igen slår ett ensamt ackord på gitarren. När han nått dit han var på väg börjar han sjunga en slö och tung och utdragen version av Jim från senaste Swans-plattan. Det är hypnotiskt, tungt och väldigt intensivt. Gira spelar större delen av konserten med slutna ögon, medan han stampar med fötterna, sjunger, skriker, spottar och fräser. Vi bjuds på gamla Swans-klassiker, och låtar från hans andra band The Angels of Light samt den kommersiellt outgivna Oxygen, vars text gav den senaste skivan dess titel.

Blind är speciellt vass och när en kille i publiken blir till sig och börjar sjunga med blir han genast tillsagd av Gira att sluta sjunga. Han förklarar också för oss att han inte vill att någon tar kort eller spelar in konserten då vi ska uppleva den i nuet istället för att fokusera på våra telefoner. Trots detta ställer sig folk precis framför honom med sina telefoner i högsta hugg tills Michael blir förbannad, stannar en låt mitt i och skäller ut en kille.

I Angels of Lights-låten Promise of Water skriker Gira så mycket att han får ont i halsen och säger åt oss att det bara blir en låt till efter det, en lugn en då han är rädd att förlora rösten om han skriker mer. Vi får en oerhört vacker och suggestiv God Damn the Sun och det är förvånande hur man med så små medel ändå kan frammana samma styrka som Swans skapar med hjälp av volym och elektricitet. Michael Gira är en unik artist i ett ytligt och döende musikklimat och frågan är hur länge till det finns plats för artister som kräver uppmärksamhet och respekt från sin publik samtidigt som de försöker skapa unik och meningsfull musik för att överleva.