x
Estelle: Nalen, Stockholm

Estelle, Nalen, Stockholm

Estelle: Nalen, Stockholm

Recenserad av Harald Broström | GAFFA

Om det har med okunskap att göra, eller om det handlar om ångestdimmor från någon sorts post-Valborg-komplex – går inte att avgöra. Klart är i alla fall att Estelle inte drar så mycket folk som hon förtjänar till den spelning som hon själv kallar sitt "första officiella framträdande i Stockholm".

Det får två konsekvenser: 1) En stor skara missar ett svängigt gig. 2) Spelningen flyttas från Nalens stora scen till den lilla klubblokalen runt hörnet. 
Men det här bekommer inte den rutinerade brittiskan. Estelle vänder det hela istället till sin fördel. Hon dundrar tidigt igång Do My Thing och International, som är perfekt svarvade för en svettig källare. De båda får också ytterligare en tung dimension tack vare en vältajmad körduo.

Estelle albumdebuterade under mitten av 00-talet, slog igenom på bred front med Kanye West-samarbetet American Boy 2008 och släppte under senvintern sin tredje fullängdare, All of Me. Från att ha stått med ena foten i en hiphopsneaker har Estelle mer och mer rört sig mot mer klassisk r'n'b-mark.

Nu vårdar hon den kultur som Diana Ross och senare Beyoncé banat väg för – Estelle besitter också samma självsäkra karisma som sina föregångare. Det visar sig inte minst i den mjukt smekande versionen av den förstnämndas You Can't Hurry Love.

Estelle har en bred portfolio. Hon blandar rappandet i 1980 med klubbkompet i One Love och det nästan singersongwriter-liknande uttrycket i Thank You. Hennes bredd är både hennes styrka som hennes bromskloss.

Det varierande innehållet gör spelningen dynamisk och skapar en framåtrörelse. Samtidigt river det upp den röda tråd som Estelle börjar lägga under den första halvtimmen. Fyran är stark.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA