Keep Shelly In Athens: Pustervik, Göteborg

Keep Shelly In Athens, Pustervik, Göteborg

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Det är svårt att säga om det är lokalen eller konserten som gör inramningen så tillfredsställande. Jag är för första gången på Pustervik sedan den omfattande renoveringen. Rummet med den stora scenen ser ut som ett Trädgår'n med bättre planlösning. Men det är den mindre scenen på övervåningen, där grekiska Keep Shelly In Athens spelar dagen till ära, som går på knock. Det var fint redan tidigare och inte förrän nu har jag riktigt förstått varför de skulle dit och peta. För att använda sig av ännu en Göteborgsk lokalreferens: det ser numera ut som ett varmare, mer uppstyrt House of Win-Win. Framför runda bord, dämpad belysning och med Järntorgets regniga siluett som tittar in genom fönstren i ryggen står gitarrist, trummis och, för musiktypen, den sedvanliga macanvändaren. En fattas dem när de inleder med ett instrumentalt intro. Så småningom steppar huvudpersonen, som i media kort och gott går under namnet Sarah P, upp på den lilla scenen. "Hey, we are Keep Shelly In Athens, thanks so much" och så är det tänkt att de ska dyka ned i sina böljande ljudbilder.

Det blir emellertid inte riktigt som man förväntar sig. I grunden är RΠЯ och Sarah P en duo som fokuserar på datoriserade ljud. Det är det som på mycket kort tid tagit dem ända till Coachella och omfattande USA-turnéer. Det är ett djärvt inslag att ersätta många av beatsen med riktiga trummor och att på det addera en ylande gitarr – att framföra den här lena electropopdrömmen är knappast en enkel uppgift – men jag undrar om det inte hade fallit bättre ut om de låg något närmare sina studioinspelningar, om de till exempel använt sig av en trumpad istället för ett riktigt trumset för att belasta sången mindre. Nu hörs inte Sarahs mjuka röst så mycket som man hade önskat och inte heller blir de elektroniska elementen så framträdande. Det senare blir extra tydligt i en låt som Running Out of You, vars senare del vanligtvis breder ut sig med samples och med en storslagenhet man sällan hör från KSIA. Ikväll hör man det tyvärr än mindre.

Trots denna missräkning är det en fin kväll. Det är inga karismatiska killar som står bakom instrumenten, men sångerskans starka scennärvaro – även om det inte blir mycket mer till mellansnack än "thanks so much" gång på gång på gång – lyfter kvartetten. Som näst sista låt spelar de sin fantastiska Just Like Honey-cover – kanske den allra bästa versionen från låtens coversamlingsplatta – och det blir smått ironiskt att de först då på allvar släpper fram Sarahs röst. Keep Shelly In Athens får tacksamma applåder från en växande publik och jag vet inte riktigt om vi applåderar åt spelningen eller alltsammans. Det ska mycket till för att det inte ska vara trevligt att gå på konsert på Pusterviks lilla scen i framtiden. Ikväll stannar det vid just det, men filar bara originalduon på sitt liveset kommer de större kvällarna komma.