x
Grimes: Kägelbanan, Stockholm

Grimes, Kägelbanan, Stockholm

Grimes: Kägelbanan, Stockholm

Recenserad av Kajsa Dragstedt | GAFFA

Fenomenet Grimes växer sig större för varje dag. I vågen av electropop står Claire Bouchets egensinniga musik i en klass för sig. På Kägelbanans scen står hon ensam med två syntar i en V-formation som skydd mellan sig själv och publiken. 

Hon kastar sig hals över huvud rakt ut i sitt till stor del förinspelade set och får med sig publiken från första stund. Grimes som har en bakgrund som dansare rör sig böljande och kraftfullt bakom sina instrument, i pauserna mellan sina desperata falsettskrik och förtjusande melodier. Genesis och Oblivion från hennes senaste skiva utlöser glädjedans i publiken. Ändå saknas mycket i Grimes enmansshow. Ikväll är framförallt ljussättningen men även ljudet en stor besvikelse. Claire Boucher är en visionär som bygger upp fantasifulla ljudlandskap som lätt skulle kunna växa till en fantastisk show med mer visuella intryck. 
Grimes ger allt på scenen, och är i sig en fantastisk scenpersonlighet, men behöver bygga upp sin show bättre för att inte fastna i samma fack som Ariel Pink, vars konserter gång efter gång blir en halvdan upplevelse. Det finns så mycket potential och skaparglädje i Grimes musik som ikväll tyvärr stannar bakom de två syntarna.

 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA