x
The Bloody Beetroots: Dans Dakar

The Bloody Beetroots, Dans Dakar

The Bloody Beetroots: Dans Dakar

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Mörkret har lagt sig en gång för alla över Dans Dakar när italienarna Sir Bob Cornelius Rifo och Tommy Tea, som tillsammans utgör electro-house-punk-duon The Bloody Beetroots, äntrar Terrace-scenen. Iklädda svarta Venom-masker kliver de upp på den höga riggen där deras utrustning är placerad och vars framsida är täckt av elektriska bokstäver som stavar deras namn. Strålkastarna sätter igång, rökmaskinerna börjar spy ut sin dimma likt en halstorr drake och innan någon hinner ta ett till andetag är röjet igång.

Gemene man och kvinna känner framförallt till The Bloody Beetroots genom Steve Aoki-kollaborationen Warp 1.9, en danshit som fortfarande får publiken att tjuta på dansgolven. Att kalla spleningen för ett dj-set är nästan lite missvisande, det är så tätt och nära en riktig spelning att det är lätt att glömma bort. All rök och ljus gömmer dessutom duon nästan totalt och istället får man känslan att man står framför en gigantisk jukebox. En jukebox som får publiken att ösa till elektrifierad untz untz untz, så när det börjar regna mitt i setet så dansar publiken vidare oberörda.

Den här typen av electro house och dance är perfekt för att få en publik att röja men är i längden lite enformig. Inte för att det kan läggas så mycket The Bloody Beetroots till last, de gör en förvånansvärt bra spelning som till och med Justice borde lära sig något av.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA