Slagsmålsklubben: Dans Dakar, Stockholm

Slagsmålsklubben, Dans Dakar, Stockholm

Slagsmålsklubben: Dans Dakar, Stockholm

Vad det säger om ett huvudsakligen instrumentalt band att de plötsligt blir tafatta utan deras mest frispråkiga medlem, trots att denne knappast öppnar sin ständigt vidöppna mun under låtarna, är kanske bäst att lämna osagt. Men när Slagsmålsklubben självmant presenterar sig själva inom sina två-tre första minuter på Dans Dakar med att påpeka att Frej Larsson inte är på plats utan borta i Halmstad med sitt andra band sätter bandet sig själva i tidigt underläge. Inte för att den hetsiga Maskinen-medlemmens närvaro är speciellt nödvändig överhuvudtaget, egentligen. Men det påverkar direkt publiken som slutar röra sig lite ivrigt som de gjorde precis när Slagsmålsklubben gick ut på scen, och därefter i princip hela spelningen.

Kvintetten som är i Stockholm ikväll är, liksom den medlem som saknas, känd för att göra kul musik som är lika trevlig att lyssna på utan större tankeverksamhet som den är att dansa till, och häpnas av för dess oändliga finurligt. Det tycker inte bara väldigt många i Sverige men väldigt många överhuvudtaget, världen över, och även hos musikkritiker som de som jobbar under Pitchfork-flagg och på The Guardian-kontor. Det är ett erkänt duktigt band, som gör erkänt bra musik, som är i en mellanaktsposition där alldeles för få hunnit ta sig ut till Universitetet för att se de spela, och där de som faktiskt är på plats mest sitter lutade mot träd och dricker öl.

Det är, kanske föga förvånande, först när bandet avslutar med Sponsored by Destiny som det blir något som helst tryck i grönområdet kring Gula Villan, detta trots att varenda spår som Slagsmålsklubben spelar under sin knappa timme på Dans Dakar är utvalda guldkorn ur bandets katalog. Spelningen blir aldrig mer än gemytlig och lite småtrevlig, aldrig riktigt så bra som de flesta vet att Slagsmålsklubben kan vara, "under bättre omständigheter", men likväl aldrig särskilt dålig heller.