Säkert!: Knarrholmen, Göteborg

Säkert!, Knarrholmen, Göteborg

Säkert!: Knarrholmen, Göteborg

Recenserad av Christian Ploog | GAFFA

Det enda Annika Norlin har med sig till Knarrholmen är en akustisk gitarr. Henrik Berggren gjorde något liknande i fjol när han var ute på turné, men Norlin spelar i en helt annan liga. I den här avskalade sättningen blir hennes fantastiska texter ännu tydligare, renare och starkare. Det är möjligt att det på ytan kan se ut som "en lugn stund". Men under våra leende fasader skälver känslorna.

Norlin säger att det är jobbigt att göra setlists. De är tidskrävande och måste ständigt förnyas. Därför har hon skrivit ner låtnamn på små lappar som hon sedan drar under spelningen. Ett kittlande inslag. På första lappen står det Honung.

När hon bjuder på ett par nya låtar fuktar vi läpparna. Ett av 2010 års bästa album, Facit, har redan två år på nacken och vi är många som länge törstat efter nytt material. En av låtarna handlar om "saker som är vackra här i livet, på lite olika sätt" och är en smått lysande trudelutt där punchlinen i refrängen lyder: "lika vackert som att betala skatt". En annan ny låt är uppbyggd som en dialog mellan ett berättarjag och dennes kille och kompas med taktfast gitarrspel.

Men vi får njuta av gamla klassiker också. De framkallar allsång och beundran. Norlins scennärvaro är hela tiden makalös. Efter Dansa, fastän tar hon in Jens Lekman på scen, och det är då spelningen lyfter och överträffar sig själv. "Vad blir det för låt?", undrar han. Det blir Riot, följt av en helt strålande duett på Är du fortfarande arg?, i vilken Lekman även spelar munspel. Gåshudens hårstrån står som spön på solbrända armar.