x
Kavinsky: Dans Dakar, Stockholm

Kavinsky, Dans Dakar, Stockholm

Kavinsky: Dans Dakar, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

För att vara en zombie ser Kavinsky ut att vara i fantastisk vigör när han kliver upp på Gazebo-scenen med solglasögonen på (trots att mörkret redan lagt sig), ärmlösa jeansjacka, tjocka gråa hår och franska uppsynen med den obligatoriska cigaretten i mungipan. Kavinsky är nämligen inte bara artistnamnet för fransmannen Vincent Belorgey utan har även en rik backstory som bland annat innefattar att Kavinsky dog i en bilolycka 1986 körandes sin Ferrari Testarossa för att sedan återuppstå igen år 2005 när han släppte sin första hit med den passande titeln Testarossa Autodrive.

Kavinsky kom till efter att Victor givits en dator av sin bästis Quentin Dupieux, mer känd under namnet Mr Oizo, och han börjat lära sig producera musik med Logic till hjälp. Inte lång tid gick innan Kavinsky fick åka på turné med självaste Daft Punk och det är just också en av robotmedlemmarna Guy-Manuel de Homem-Christo som producerat den hit som satt Kavinsky på kartan en gång för alla – nämligen Nightcall, som tack vare filmen Drive blivit en gigantisk succé.

Tältet är totalt snorpackat när Kavinsky släpper loss sin egna 80-talsinfluerade och osande electropop med annan dansant electro av artister som Para One och Gare du Norde. Trycket är bland det bästa under hela festivalen vilket visar både vilken musikälskande publik Dans Dakar har men också hur Kavinskys egna retroelectro slagit igenom. Setet är tajt, lyhört och en glädje att höra något annat än monoton och sömlös dunka dunka som många andra dj:s är så förtjusta i. Kavinsky visar att den franska dansscenen fortfarande kan föda talanger.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA