Digitalism: Dans Dakar, Stockholm

Digitalism, Dans Dakar, Stockholm

Digitalism: Dans Dakar, Stockholm

Fördomar inom musik (eller överhuvudtaget, såklart) är väldigt sällan någonting annat än destruktivt, ett tröttsamt sätt att avfärda artister och band eller hela genrer baserat på hörsägen och åsikter som inte särskilt ofta är grundade i faktiskt lyssnande. Det är inte särskilt ofta som fördomar gynnar någon alls, men i vissa fall känns det mer som en reell referenspunkt än någonting skapat för att direkt såga utan vidare. De ständiga nyckelord som kommer i åtanke när Digitalism spelar live är att alltjämt: stilrent, symmetriskt, kantigt och hårt, så det känns inte helt fel att de ändå spelar in i den fördom många har om hur tysk musik är, ser ut och låter.

När Jens Moelle och İsmail Tüfekçi går ut på Terrace-scenen på Dans Dakar är de klädda helt i svarta byxor, svarta skjortor, svarta kavajer. Medan de vinkar till publiken reser sig två små podier upp ur scengolvet precis mitt på scenen, framför det stora åttabitarshjärtat de numera använder som logotyp och som inte bara gör scendekoren och duons stilistiska val otroligt stiligt men också svävar lite tredimensionellt samtidigt som bandets visuals och ljus riktas in mot dess kärna. Det ser väldigt kliniskt och hårt och kantigt ut, och är den så när inpå den perfekta och exakta visuella representationen av Digitalism och dess musik.

Det är självfallet nästan lite tragikomiskt när det sjungs tyvärr, det är det ständiga problemet som Digitalism inte riktigt verkar vilja släppa. Musiken tappar i intensitet varje gång Jens Moelle sjunger på sin karga tyska engelska, inte bara för att det klingar så falskt men också för att de hårda beats musiken bygger på tappar mycket av sin tyngd samtidigt. Musikaliskt är Digitalism bättre när de fokuserar på att leka med bastoner och vassa synthar, med sin lenare och mjukare bas än fransk electro som gör helheten smutsigare, tuffare, gungigare och till och med får några i publiken att crowdsurfa.