Cassius: Dans Dakar, Stockholm

Cassius, Dans Dakar, Stockholm

Cassius: Dans Dakar, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Under senare hälften av 1990-talet slogs den franska housen med den brittiska big beaten i ett krig om herreväldet över dansgolven. På den franska sidan fanns Daft Punk, Stardust, Air och inte minst Cassius som 1996 släppte sin första singel – Foxxy – men det var med deras album 1999 (gissa vilket år den släpptes), som de gjorde sitt genombrott. Även om de några år senare hade en någorlunda hit med The Sound of Violence så var det först med 2010 års I <3 U SO som en ny generation dansgolvssoldater upptäckte den franska duon.

På slaget midnatt kliver så Philippe Zdar och Boom Bass, som fransmännen i Cassius kallar sig på scen, fram på Dans Dakars största scen på den sista natten. Scenrekvisitan och riggarna som ackompanjerat de andra stora artisterna lyser med sin frånvaro, allt vi får se är två fransmän och ett bord med dj-utrustning. Mer behöver de inte … förutom kanske lite cigaretter. Under spelningens gång måste de ha rökt upp minst ett paket var och nivån av franskhet på scenen kickar in i ett eget universum.

Cassius kan vara bland de värsta teasers jag har stött på, musikaliskt. Spelningen blir nämligen inte kavalkad av deras egna låtar utan ett fenomenalt dj-set där de då och då endast mixar in stycken, fragment av låtar som I <3 U SO, Feelings for You och The Sound of Violence. De lockar oss, retar oss, glädjer oss och ger oss en kall dusch vart vartannat. Det är både underbart och galet frustrerande. Enda sättet spelningen kunde ha blivit bättre är om vi faktiskt fått höra mer av deras egna låtar men det är en lysande tease de bjuder på. På något sätt är det en personlig glädje att se dessa veteraner slå den yngre generationen dj:s på fingrarna. Spelningen är avskalad, garvad och alldeles fantastisk.