Usher
Looking 4 Myself

Usher: Looking 4 Myself

Album / Sony/RCA
Utgivning D. 2012.06.08
Özgür Kurtoğlu

45 personer har varit med och skrivit sammanlagt 18 låtar, 35 olika producenter finns noterade som de musiker som tillsammans med Usher skapat dessa låtar som utgör ett album på 71 minuter och 38 sekunder. Allt som allt har över hundratalet människor, exkluderat Czech Film Orchestra, jobbat på ett album som alltså inte sparat på krutet överhuvudtaget, inte någonstans eller i någon aspekt alls. Looking 4 Myself borde alltså, åtminstone på pappret, vara ett steg upp och ett steg tillbaka till någon sorts storhet som Atlanta-sonen tidigare tillbringade sin tid med att bygga vidare på. På sitt sjunde album är det därför bara förvirrande att Usher kommer med ett halvt album av fruktansvärt stora megalåtar, och ett halvt album fruktansvärt uselt skräp.

Samtliga album Usher släppt hittills har alltid haft ett underliggande tema, berörande otrohet eller giftermål eller liknande ämnen som vid inspelningen påverkat och influerat hur hans liv ser ut, alltid levererat med allra minst övertygande sång även om produktionerna i tid och otid varit undermåliga. Så exakt varför Usher denna gång hörs genom ett filter av eko och konstiga effekter i mer eller mindre alla låtar, i synnerhet de som är menade att vara klubbhits, är ett smärre mysterium. Det är inte en hemlighet att Usher är en utomordentligt begåvad sångare, men här är han ändå för det mesta bara en del av datorfiler och prickar inuti Ableton eller Pro Tools. De mest subtila ögonblicken, när Usher lämnar över kreatörsmanteln till Diplo i synnerhet och även till viss mån Luke Steele (eller i det ljudmässigt helt motsatta hållet, Swedish House Mafia), är på det stora hela de stora behållningarna i ett album byggt av halvmesyrer.