Bombay Bicycle Club: Blue Stage, Hultsfred

Bombay Bicycle Club, Blue Stage, Hultsfred

Recenserad av Josefin Bagge | GAFFA

Historien om Bombay Bicycle Club börjar för sex år sedan på engelska V Festival, där de vunnit plats på spelschemat genom en tävling på Channel 4. Ett år senare titulerades de som norra Londons hetaste band av NME. 2009 släpptes det lysande debutalbumet I Had the Blues But I Shook Them Loose, och det är först nu de tar sig över nordhavet för att spela på svensk mark. Att det tog dem tre album känns spontant rent skandalöst, men kanske finns det en fördel. Det Bombay Bicycle Club vi möter idag är på toppen av sitt spel, de har aldrig varit så bra som de är nu.

Mot en backdrop som släpar lite lätt ner på scengolvet dansar de spastiskt och obehärskat. Som med en sorts undertryckt, länge uppbyggd ilsken och vildsint energi de kanaliserat till hejdlöst och välpolerat funk, som emellanåt bubblar upp och bryter ut i okontrollerade former. Jack Steadman ler busigt under sin långa lugg, han må se tämligen anspråkslös och klen ut men vänta bara till refrängen. Det finns allt krut i den där spinkiga kroppen.

Men gnistorna uppstår inte omedelbart, även om BBC inleder med How can You Swallow so Much Sleep följt av Your Eyes och Dust On the Ground som alla lever över förväntningarna. Det är, intressant nog, när de tekniska problemen når sin höjdpunkt och stora delar av Lights Out, Words Gone lämnas utan bas, som det blir tydligt precis hur begåvade de här fyra ynglingarna är på sin musik. För när basen väl sparkar igång till slut, det är då det bara går uppåt, utåt. Mitt i småfolkiga Ivy & Gold, som blir någon form av tröstpris för förlusten av Mumford & Sons, börjar Suren de Saram hamra iväg på ett trumsolo som kan döda, medan Steadman broderligt torkar svetten från hans nacke.

Det går från bara bra till en sån där spelning som gärna aldrig får ta slut. Det enda som saknas är Magnet, men man kan inte få allt här i världen. Innan avslutande What If tipsar Steadman om att "We'll be sunbathing by the lake if you wanna come rub sunlotion on us", och ett antal nervösa fnitter skrider genom publiken. Bombay Bicycle Club, vi längtade länge. Tack.