Dimitri Vegas & Like Mike: Second Stage, Summerburst, Stockholm

Dimitri Vegas & Like Mike, Second Stage, Summerburst, Stockholm

När den kanske största och mest populära låt som tillskrivits ens namn är en remix på en erkänd klubbhit som heter Work This Pussy är det knappast konstigt att det finns vissa aningen udda förväntningar när det är dags för Dimitri Vegas och Like Mike att spela på Summerburst i Stockholm. Varför är väl aningen oklart men i en genre och musikstil, och på det stora hela en kultur som går ut på att festa mer än någonting, kändes det logiskt att baserat på både musik och video bara anta att belgarna är rätt galna och när de spelar live.

Det är som en liten oas, det som kallas för Second Stage, intryckt i ett hörn av stadionområdet komplett med soffor och guldglittrande ljuskronor och papperslyktor, och en scen mer byggd för mindre klubbspelningar än den koloss som sitter inuti Stockholms Stadion. När Dimitri Vegas ställer sig framför ett par hundra i publiken strax innan Like Mike också tar sig ut är det inte till tonerna av någon housebomb utan snarare hyfsat otippade Otherside av Red Hot Chili Peppers. Som senare visar sig vara en indikation på hur det brukar se ut när killarna spelar.

Trots att de är kända för att göra låtar och remixer som mer än gärna släpper syntharna och bara låter basen trycka hejvilt så är det mycket mer fokus på pophits än det som kanske förväntas av två houseproducenter. Men det blir desto mer underhållande att se hur de lutar sig mer på så kallade tradionella DJ-idéer och plockar fritt från alla möjliga musikaliska håll för att förvandla hits till EDM-odjur. Det kan vara att de med en leksakssynth spelar "One" och "Alors On Danse" innan de hittar något massivt beat att släppa bas till, eller när de känner för att plocka fram oundvikliga indie-favoriten "Somebody That I Used To Know" och får för sig att mixa in den minst lika oundvikliga house-favoriten "Calling (Lose My Mind)", eller att "D.A.N.C.E." föranleds av vodkabjudning i de främre publikpartierna.

Det viktigaste med dj-spelningar är självfallet att musiken är underhållande, att den är bra och får folk att dansa, men att det syns och hörs och märks att de som spelar har minst lika kul som de som lyssnar och dansar är något som gör vilken spelning som helst till något minnesvärt. Dimitri Vegas & Like Mike behöver knappast visa upp något sådant egentligen, alla hopp mellan Sugarhill Gang och Dada Life och Zombie Nation och Epic sköter den biten helt åt dem, men deras engagemang hjälper definitivt deras sak lika mycket som avslutningen med Voodoo People och stagedives och Mr. Brightside gör.