x
Bat For Lashes: Blue Stage, Hultsfred

Bat For Lashes, Blue Stage, Hultsfred

Bat For Lashes: Blue Stage, Hultsfred

Recenserad av Josefin Bagge | GAFFA

Hultsfredsfestivalen 2012 erbjuder gott om Sverigedebutanter. Den ena mer emotsedd än den andra. Att Natasha Khan, a.k.a. Bat For Lashes, inte tagit sig hit tidigare är både skamligt och väldigt, väldigt synd. När det står klart vad det är vi missat – och det står klart redan halvvägs igenom Sleep Alone – vill man både gråta och skratta och klappa händerna och utstöta gurglande ljud. Den här kvinnan är inte av denna värld.

Regnet som härjat sporadiskt under dagen är på väg att dra bort, ett par lömska droppar hänger kvar. Det är knappt att de märks, under den värme som Khan utstrålar. Hon är snudd på omöjlig att slita blicken från, som om musiken inte var tillräckligt vacker. I en teatralisk dans far hon runt på Blue Stage och hänför, medan högtalarna slungar ut den mest fantastiska av röster. Glass sätter igång en kedja av inre kroppsliga välbehagssymtom: först rysningar, sen gåshud, och så den där fluffiga, gosiga känslan i magen.

Bat For Lashes är lite som en korsning mellan Kate Bush och Karin Dreijer, dramatisk och okonventionell, lätt att efterlikna men den första av sin sort. Tre nya spår har smitit in i låtlistan och de varslar bara om vidare storslagenhet. Khan rör sig ännu lite bredare, tar sig ett större svängrum och släpper ytterligare sina tyglar. Hon tackar oss för att vi lyssnar så tålmodigt på de outgivna alstren, som om det skulle behöva tackas för.

Med sin milda stämma utbrister hon "Sunshine!" när solen till slut tar plats och fulländar hennes timme på scen. Siren Song är tung och gripande, och avslutande Daniel är så väl framförd att hon säkerligen hade klarat av det i sömnen. Natasha Khan är inte av denna värld. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA