Tiësto: Main Stage, Summerburst, Stockholm

Tiësto, Main Stage, Summerburst, Stockholm

Häromveckan uppdagades en sammanställning över vilka som egentligen är världens rikaste djs, och en kvalificerad gissning på ungefär hur mycket de faktiskt har på sina bankkonton. Inte bara var det en artikel som fullkomligt saknade egentligt värde annat än i det faktum att den på skvallertidningsmanér visade upp dj-kulturen som en väldigt betydelsefull maktfaktor inom musikindustrin år 2012, men en indikation på exakt var någonstans det går att tjäna pengar som musiker nuförtiden. Och exakt hur förbannade de flesta blir att deras gitarrutrustade indiefavoriter inte ens kommer i närheten av varken samma publik, samma pengar, samma spelplatser eller samma exponering. Att många av artisterna som räknas bland världens 30 rikaste djs ofta släppt ungefär ett dussin låtar (om ens det) som högst gör ju knappast "orättvisan" mindre.

Som motpol då finns Tijs Michiel Verwest, nederländaren som påbörjade sin karriär som dj med ett residens på en klubb i hemstaden Breda redan 1985 och är mest känd som Tiësto, han som toppar listan med en förmögenhet på $65 miljoner och som aktivt släppt musik sedan 1996. Bland alla kommande och passerade trender är han konstant närvarande, alltid relevant och nyfiken på hur han kan lära sig mer, hur han kan ta till sig den nya vågen och göra den till sin egen, vad han kan lära ut till nykomlingarna och vad de kan ge tillbaka till honom. Det är denna inställning som inte bara förlängt hans liv inom en genre som lever endast dag för dag men också gjort honom störst, mest omtyckt, och en crossover-succé som till och med tystade belackarna på Way Out West förra året.
Det är med den bakgrunden som Tiësto är handplockad som avslutningsakt på den första Summerburst-kvällen av två i Stockholm, och det är ett självklart, mycket klokt och fullständigt logiskt val. Det finns knappt en större dj än Tiësto idag, hans liveperson och liveshow är byggd därefter, och han känner sig väldigt hemma i det Stockholm där han numera även äger en lägenhet på gångavstånd från den stadion där 25 000 personer spänt väntar och hoppar och sjunger för att se och höra honom spela. Det är tack vare hans anammande av nya ljudexperiment som gjort honom till den spännande liveakt han är, när han bjuder på allt från sin patenterade trance och liknande house till de nyare electrospår han släppt det senaste året, de remixer och samarbeten med Coldplay och Diplo som artisterna jagat Tiësto för att få göra eller en och annan svensk hit både inom pop och elektronisk dansmusik.