Calvin Harris: Main Stage, Summerburst, Stockholm

Calvin Harris, Main Stage, Summerburst, Stockholm

Under hösten 2011 gick det ihärdiga rykten om att någon för popvärlden relativt okänd skotte snappats upp av den närmast ökända och världskända Rihanna för att skapa det som då stod inskrivet på skivbolagets schema för att bli hennes kommande kioskvältare. Inte långt därefter, när We Found Love hunnit släppas samt platinum-certifieras 16 gånger om världen över och toppa singellistor i över 25 länder, läckte det ut information om att denna producent inte bara var mannen bakom en av årets största hits men också var på god väg att få skriva samtliga låtar på kommande *Talk That Talk* och därmed ta ett rejält steg upp på karriärsstegen.

Nu i efterhand är det självklart omöjligt att sia om hur det hade sett ut om Calvin Harris hade fått skriva mer på den kommersialla succén men kreativa megafloppen, som till slut ändå innehöll två förvisso miljonsäljande singlar men som i sällskapet av skräp aldrig riktigt fick den uppmärksamhet musiken kanske förtjänade. Att han var med som förband under den Europa-turné som kantades av dagliga skvallerrubriker och personliga problem för Rihanna öppnade många dörrar, men det är tydligt att publiken på Summerburst är mer insatta i hans egna produktioner än radiohits.
Calvin Harris är inte en särskilt traditionell house-dj alls, inte bara för hans sätt att ta sig igenom ett stort dj-set framför en publik på mellan 10 000-15 000 men också för att han själv spelat i band och jobbat med electropop och synthpop. Hans tidigare arbetsområden märks inte av särskilt mycket, men de låtval han gör lutar sig antingen till direkt skärande house med skränande ljudbilder eller till samples av Daft Punk och The Chemical Brothers samt remixer på Nero och Justice.
När han presenterar sig själv pumpar fortfarande de atonala beatsen lätt under ljudet av mikrofonen som han sakta plockar upp och skakar om lite medan publiken jublar, och säger lite trevande: "My name is Calvin Harris and I'm from Scotland. I'm not English, so you can still like me". Han är väl medveten om att andra stora evenemang borta i Östeuropa säkerligen spelat ut sin roll på den svenska publiken, och även om de är oberörda (något som han själv inte är kapabel till att göra) så tar han det säkra före det osäkra. Precis som med sin musik.