Sebastian Ingrosso: Main Stage, Summerburst, Stockholm

Sebastian Ingrosso, Main Stage, Summerburst, Stockholm

Det finns alltid en speciell känsla, en viss aura om ni så vill och nästan elektrisk spänning, kring och runt hemvändare som förbereder sig för att visa upp sin konst och sitt allt för sin stad, sina vänner, sina närmsta medmänniskor. När musiker i band och som bedriver solokarriärer blivit såpass stora att verksamheten dag-till-dag sker utomlands, de kanske till och med bestämt sig för att leva och bo någon annanstans för att livets vägar lett de bort, är det inte ovanligt att visiterna hem kommer med mer ojämna mellanrum. Det är antagligen oundvikligt att Sverige och Stockholm förpassas som bas när husen ligger i Los Angeles, när residensspelningarna är på Ibiza, när 75% av resterande spelningar hålls i Miami, och när publiksnittet alltjämt ligger kring 50000 och uppåt.

Nivån som Swedish House Mafia spelar på är atmosfärisk, och när de spelar individuellt är det inte direkt så att dess medlemmar gör mindre väsen av sig. Klubbspelningarna kommer alltid att finnas, men det är lika vanligt att de spelar på arenor som Stockholms Stadion som det är att de säljer ut Münchenbryggeriet på en kvart eller två. På Summerburst-fredagen dominerade därför Axwell scenen och körschemat, tillsammans med kompisen Tiësto, och på Summerburst-lördagen är det inte konstigt att en viss lokal förmåga vid namn Sebastian Ingrosso är den som levererar mest, högst, bäst och starkast.

Precis som sin bandkollega är Ingrosso ingenting annat än en väloljad maskin när han spelar live. Alla låtval känns självklara, perfekt utvalda för att passa varandra och animera publiken tillräckligt mycket och ofta för att de aldrig egentligen ska hinna varken sluta dansa eller sluta vifta med armarna; även när det kan kännas förutsägbart (eftersom det ändå är rätt mycket av samma material alla på Summerburst använder sig av) sätter Ingrosso hela tiden sin egna prägel på det, och får det att låta överraskande och inspirerande att spela "Atom" och "Leave The World Behind" tillsammans, eller att snabbt veva förbi både "Every Teardrop Is A Waterfall" och "Aerodynamic" som utfyllnad efter att han premiärspelat en mycket snygg "Devil's Work"-remix. Det är ett set som är som designat för att omedelbart känna av den glädje Sebastian Ingrosso vill förmedla, inte bara över att spela överhuvudtaget men att göra det just här, just nu, framför just denna publik.

Det är något speciellt med dessa hemvändare, ändå. Hur de går långt över sina kanske för sig själva okända begränsningar och publikens ständigt skyhöga förväntningar för att ge alla någonting värt att minnas, värt att komma ihåg och tänka tillbaka på när det inte finns mycket annat kvar än just minnen. Sebastian Ingrosso är härifrån, en kille uppväxt i Solna och som med all säkerhet själv varit på Stadion och hoppat omkring som en dåre under någon konsert, som gått på de gator som är smycksamt dekorerade i reklam för Systembolaget och deras breda sortiment runtomkring Summerburst, som är Stockholmare. Att spela här, på sin största solospelning i Sverige hittills, betyder allt för honom. Han verkar mer än kapabel till att dra ut sitt set långt över de ca 90 minuter han studsar omkring bakom det ljusskärmsbeklädda DJ-båset, och med facit i hand borde Sebastian Ingrosso fått stänga Summerburst för i år.  När han draperar hela scenen i den svenska flaggan genom att smälla upp den rakt över alla skärmar når jublet bara högre höjder samtidigt som han hoppar omkring på DJ-båset bredvid sina spelare.

När avslutande "Save The World" rundar av, föga förvånande när allting också började med "Greyhound", står Axwell tillsammans med honom på båset och hoppar omkring, direkt efter att han berättat att det i höst är dags för de att spela tillsammans 5 km norrut, dags för de att som trio komma hem för allra första gången. Precis vid slutet står dock bara Sebastian Ingrosso kvar, med händerna i luften och en publik på över 20000 personer i sin hand. Det är omöjligt att förneka att han gjort sitt namn, sin stad, rättvisa. Det är omöjligt att inte tro på honom när han tackar innerligt för detta, en av de bästa dagarna i hans liv.