The Shins: Pustervik, Göteborg

The Shins, Pustervik, Göteborg

The Shins: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Björn Schagerström | GAFFA

När Jack Nicholson såg The Return Of The King på galapremiären gick han innan den var slut. Efteråt sa han till Eliyah Wood, som spelar en av huvudrollerna, att filmens problem är att den har "too many endings". Ungefär så känns det när Shins ska avsluta sin första spelning i Göteborg någonsin. Först landar det ordinarie setet i, med bandets mått mätt, en närmast punkig urladdning i form av Sleeping Lessons. Det fortsätter med extranummer, först en fin September följt av ännu en utsvävande låt med klar avslutningskänsla, Port Of Morrow, och efter den One By One All Day, som urartar i en alldeles för lång jamsession inklusive ett klassiskt trummismyteri när batteristen Joe Plummer får feeling och fortsätter och fortsätter ta upp och ner det, trots de övriga bandmedlemmarnas menande blickar. Jag skulle hellre sett att kvällen avslutades med en explosion som exempelvis So Says I, som nu istället framförs mitt i.

Nu till det positiva, vars vågskål väger klart tyngre, för The Shins i sin typ tredje version, gör ett bra jobb. Det låter snyggt från sextetten på scen när de fyller låtskeletten med färg. The Shins låtskrivande själ, James Mercer, med sin ständigt bekymrade min, verkar laddad. Publiken är i sin tur ännu mer taggade och verkar verkligen ha längtat efter att få höra bandets quirky pop från en konsertscen. Fint är också att bandet plockar och ger från alla delar av karriären, en låt följs i princip aldrig upp av en annan från samma skiva. Det gör att oavsett vilket album man som Shins-fan håller närmast hjärtat får man på Pustervik sitt lystmäte. Det är en fin kväll men inte fantastisk, framförallt för att vissa låtval känns lite märkliga.

James Mercer berättar om sitt förra besök i Göteborg, för tio år sedan. Då satt han på en mindre scen i samma byggnad och spelade ett sologig. Tankarna far till den avskalade och finfina Pusterviksspelningen med Grandaddysångaren Jason Lytle för ett och ett halvt år sedan. Det är nog fler än jag i publiken som hoppas att The Shins-sångaren gör en repris inom en snar framtid.