Big K.R.I.T.: Cosmopol, Roskilde Festival

Big K.R.I.T., Cosmopol, Roskilde Festival

Det verkar inte krävas särskilt mycket egentligen för att skapa sig ett namn inom dagens hiphop. Att skramla fram alldeles egna studiomöjligheter är idag betydligt enklare än det var när genren växte fram från gamla house-samples och disco-baslinjer, en utveckling som givetvis är först och främst positiv för all ny musiks frammarsch mot kännedom men som enkelt också föranleder väldigt mycket skräp. Det finns en del sådant även på årets upplaga av Roskildefestivalen, som hittat en väg ut till pengarna och den del av hiphop som drivs mer av kommersiella ändamål än av nyskaparlusta, men inte tillräckligt mycket för att stjäla fokus från de som lever efter huvudtraditionerna.

För att få räknas som någon med sann potential inom alla aspekter av denna evigt föränderliga men ändå ironiskt traditionsfasta musikgruppering krävs det lite mer än en hit, en nisch och ett lätt efterliknat sätt, och även bristen på detta kan räddas av ordentliga liveframträdanden. Det är däremot ingenting som Justin Scott behöver tänka nämnvärt mycket på, både producent och rappare som han är, men det märks ändå på Cosmopol att han inte är en som slappar sig igenom sina spelningar. Han har redan nu, visserligen sju år in i karriären men endast 25 år gammal, en närmare outtömlig katalog att plocka låtar från, med ett debutalbum släppt tidigare i år och sex mixtapes bara de senaste fyra åren.

Ändå håller Big K.R.I.T. sitt set relativt kort, omkring 45 minuter, men gör det på ändå betydligt mer fokuserat än hans hiphop-kollegor mäktat med under årets Roskildefestival. De självklart sydstatsklingande beats han gjort till lite av sitt kännetecken, tillsammans med det klassiska Southern Hiphop-upprepandet, kommer till liv ordentligt när Scott dominerar scenen med märkbar, mycket övertygande pondus. Att han alltså bara nyligen släppt sitt första officiella album, som dessutom ofta är aningen sämre än det som fyller de fyra senaste mixtapes Big K.R.I.T. släppt 2010-2012, skvallrar om hur otroligt mycket han har kvar att ge. Han blir bara bättre och bättre, och står snart definitivt på mycket större scener, förhoppningsvis lika lojal till sin ljudbild som han hittills varit.