Our Last Night
Age Of Ignorance

Our Last Night: Age Of Ignorance

Album / Epitaph
Utgivning D. 2012.08.21
Özgür Kurtoğlu

Och så är vi där igen, vid avgrunden till det där bottenlösa hålet som felaktigt kallas för post-hardcore, som gjort sitt bästa för att förstöra kredibiliteten hos både hardcore och metal; det är dags att återigen försöka förstå detta med metalcore, denna gång musikaliskt oförklarligt presenterat av legendariska Epitaph, och av kvartetten som kallar sig för Our Last Night.

Alla dessa släpp från metalcore-genren, bokstavligen talat 99% av alla släpp som faller under denna paraplyterm för allt som blandar skrik med sång och dubbelkaggar och vilda gitarr-riff, är ingenting annat än överproducerat skräp som fått komma upp till ytan utan kreativ vägledning. Det är inte ens för musikens skull detta behövs, men för musikernas; det finns ingenting unikt med Our Last Night överhuvudtaget.

De följer en mall som skapats av skivbolag som behöver tjäna pengar med Hot Topic-samarbeten och 3000 band bokade på Warped Tour och Taste of Chaos, och alla de banden låter ungefär såhär. Det är lite "onda" körer över stråkar som låter hyfsat mycket som keyboard-ljud, det är tafatta sångtexter sjungna på ett skrämmande pubertalt sätt som varvas med malplacerade vrål och hela tiden backas upp av musik som desperat försöker finna värde i att lägga ett popsken över bandets förkärlek för just metal och hardcore.

Det främsta problemet är just det omotiverade användandet av en image och ett grepp som är bespottat av väldigt många för att det är fruktansvärt ooriginellt till gränsen på det parodiska. När Our Last Night istället för att lägga pianoslingor och datoriserade samplingar väljer att fokusera på svulstig rock med stora refränger, lagom snygga solon och enkla arrangemang, låter de som ett band med en vettig idé om var de vill ta vägen i framtiden. På Age Of Ignorance låter de istället som den direkta motsatsen, ett band på en tråkig och sliten väg ofantliga mängder band gått på innan kvartetten ens kunde spela sina instrument, och dessutom betydligt mindre kapabelt till att göra något permanent eller överdrivet positivt intryck.